Pouze život, který žijeme pro ostatní, stojí za to. Einstein     English version



LMS UNIFOR

Blind Friendly Web

Témata bakalářských prací pro akademický rok 2013/2014

Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.

  1. Institucionální a rodinná péče o člověka s Parkinsonovou nemocí (obsazeno).
  2. Sexualita pohledem mužů s mentálním postižením (obsazeno).
  3. Kresba u dospělých osob s lehkou mentální retardací (obsazeno).
  4. Pohled na život lidí s mentálním postižením v chráněném bydlení Žampach (obsazeno).
  5. Sebeobhajování dospělých osob s mentálním postižením v domově pro osoby se zdravotním postižením Vincentinum (obsazeno).
  6. Alternativy podpory v oblasti bydlení u osob seniorského věku na Šumperku (obsazeno).
  7. Podpora rodiny v kontextu péče o dítě s PAS (obsazeno).

PhDr. Alena Říhová, Ph.D.

  1. Případová studie u dívky s Rettovým syndromem
  2. Kresba u osob s poruchami autistického spektra
  3. Autismus a sluchové postižení
  4. Volné téma
  5. Volné téma
  6. Volné téma

PhDr. Kateřina Stejskalová, Ph.D.

  1. Vyšší kompenzační činitele a jejich rozvoj u jedinců se zrakovým postižením
  2. Mediální obraz osob se zrakovým postižením
  3. Adrenalinové sporty a jejich preference u osob se zrakovým postižením
  4. Volné téma



Témata bakalářských prací pro akademický rok 2012/2013

Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.

  1. Volnočasové aktivity osob seniorského věku žijících v domácím prostředí (zadáno)
  2. Současné možnosti zaměstnávání osob s mentálním postižením na Hodonínsku (zadáno)
  3. Metody rozvoje jemné motoriky u dětí se středně těžkým mentálním postižením (zadáno)
  4. Možnosti podpory a rozvoje dítěte se syndromem ADHD v domácím prostředí (zadáno)
  5. Postoj seniorů a mladých lidí k osobám s mentálním postižením (zadáno)
  6. Volné téma (zadáno)

Mgr. Kristýna Krahulcová

  1. Vybrané terapie používané u dětí předškolního věku: Obsazeno
  2. Zumba jako prostředek tanečně pohybové terapie: Obsazeno
  3. Canisterapie a její účinky: Obsazeno
  4. Důsledky užívání drog pro děti matek se závislostí: Obsazeno
  5. Využití terapeutických přístupů v sekundární prevenci rizikového chování
  6. Volné téma : Obsazeno

doc. PhDr. PaedDr. Olga Krejčířová, Ph.D.

  1. Sociální podniky v kontextu sociálního podnikání
  2. Pracovní rehabilitace jako nástroj zaměstnavatelské politiky
  3. Význam chráněného bydlení pro kvalitu života osob s mentálním postžením
  4. Hudba jako fenomén rozvoje osobnosti jedinců ohrožených sociální exkluzí
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Mgr. BcA. Pavel Kučera

  1. Náročné životní situace u osob se sluchovým postižením
  2. Začínající učitel na základní škole pro sluchově postižené
  3. Informovanost žáků běžných základních škol o problematice sluchového postižení
  4. Komunikace matky a sluchově postiženého dítěte v období raného věku
  5. Možnosti výuky cizích jazyků u žáků se sluchovým postižením
  6. Vzdělávání a profesní příprava osob se sluchovým postižením

Doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.

  1. Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým zdravotním postižením (specifikace dle postižení)
  2. Posuzování míry (hloubky) SVP u žáků se zdravotním postižením (vybraná země Evropy)
  3. Aplikace Katalogů posuzování míry SVP do činnosti SPC ČR
  4. Problematika burn out syndromu v praxi pomáhajících profesí
  5. Postavení otců v rodině pečující o dítě se ZP

Pozn. všechna témata jsou rámcová – a budou specifikována v dohodě se studentem (pokud se jedná o bakalářské práce – předpokládá se stejné zaměření - ale jen na teoretickou část – v magisterských bude přítomno i šetření či výzkum)

Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.

  1. Prevence grafomotorických obtíží u dětí předškolního věku - Radka Máčalová
  2. Hygiena kreslení u dětí předškolního věku - Jana Ondroušková
  3. Porozumění řeči u dětí předškolního věku - Ivana Valuchová
  4. Úroveň rytmické reprodukce a opakování vět u žáků 1. ročníku základní školy – Kateřina Johnová
  5. Volné téma - Zuzana Melounová
  6. Volné téma - Jitka Jabůrková

Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.

  1. Kvalita života osob seniorského věku s demencí.
  2. Speciálněpedagogické přístupy k osobám seniorského věku.
  3. Aspekty kvality života osob pečujících o osoby seniorského věku.
  4. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
  5. Volitelné téma.
  6. Volitelné téma.

Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.

  1. Osobnost teatroterapeuta
  2. Specifika teatroterapeutické intervence
  3. Supervize ve školství
  4. Pohádka jako prostředek terapeutické intervence
  5. Naplňování základních psychických potřeb prostřednictvím paradivadelních systémů
  6. Skupinový proces v rámci dramaterapeutického a teatroterapeutického prosesu
  7. Integrace na základních uměleckých školách v ČR

Mgr. Alena Říhová, Ph.D.

  1. Detekce a analýza poskytované rané péče u osob s poruchami autistického spektra
  2. Komparace intervenčních přístupů u osob s poruchami autistického spektra
  3. Preverbální vokalizace u osob s poruchami autistického spektra
  4. Volné téma
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Mgr. Eva Urbanovská

  1. Využití konceptu Bobath u dětí s ICP
  2. Bazální stimulace a její využití na ZŠ speciální
  3. Využití konceptu Bazální stimulace ve zdravotnickém zařízení
  4. Integrace žáků s autismem na základní škole
  5. Volné téma
  6. Volné téma



Témata bakalářských prací pro akademický rok 2011/2012

Mgr. Dita Finková, Ph.D.

  1. Možnosti uplatnění asistenta pedagoga v individuální integraci žáka se zrakovým postižením na prvním stupni základní školy.
  2. Integrace žáků na Základní škole.  
  3. Komplexní služby u osob se zrakovým postižením.
  4. Senior se zrakovým postižením.
  5. Aktivizační činnosti u osob seniorského věku.
  6. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením v rámci integrace.

Mgr. Adéla Hanáková

  1. Výchova a vzdělávání žáka s kombinovanou vadou – obsazeno
  2. Úprava grafomotorických obtíží u dětí předškolního věku – obsazeno
  3. Možnosti využití Vojtovy metody reflexní lokomoce u klientů s DMO – obsazeno
  4. Vliv rehabilitačních tříd na jedince s kombinovaným postižením – obsazeno
  5. Rodič jako nejdůležitější článek v intervenci o dítě s kochleárním implantátem – obsazeno
  6. Alternativní a augmentativní komunikace u dětí s poruchou autistického spektra se zaměřením na metodu VOKS

PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.

  1. Školní družina a školní klub ve zdravotnickém zařízení
  2. Předškolní somatopedická podpora dětí hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení  (ozdravovně, léčebně, rehabilitačním ústavu)
  3. Jedinci jiné kultury ve zdravotnických zařízeních ve speciálně pedagogickém kontextu
  4. Somatoped v oblasti rané péče dětí s dlouhodobou nemocí 
  5. Aktuální problematika vzdělávání dětí se zdravotním oslabením
  6. Volné téma

Jiří Kantor

  1. Hudební kultura osob se zdravotním postižením.
  2. Česká muzikoterapie – historie a současný stav.
  3. Rozvoj jemné motoriky u osob s tělesným postižením.
  4. Specifika vzdělávání žáků po amputacích končetin.
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.

  1. Odměny a tresty ve výchově dětí mladšího školního věku. (zadáno)
  2. Možnosti interaktivní tabule při vzdělávání žáků s DMO. (zadáno)
  3. Problematika umístění dítěte s postižením z kojeneckého ústavu do náhradní rodinné péče. (zadáno)
  4. Možnosti rozvoje komunikativních dovedností u dítěte předškolního věku. (zadáno)
  5. Volné téma (zadáno)
  6. Volné téma (zadáno)

doc. PhDr. PaedDr. Olga Krejčířová, Ph.D.

  1. Netradiční výtvarné techniky v podmínkách školní družiny ZŠ praktické
  2. Specifické faktory učení osob s těžkým a hlubokým mentálním postižením
  3. Efektivní dopady rekvalifikačních programů pro osoby se zdravotním postižením
  4. Zájmová činnost jako faktor celoživotního vzdělávání osob se zdravotním postižením
  5. Využití metod AAK při aktivizačních činnostech osob s mentálním postižením
  6. Volné téma

Mgr. Pavel Kučera

  1. Výuka českého znakového jazyka na školách pro sluchově postižené
  2. Zařazení kultury neslyšících do vyučovacích předmětů na základních a středních školách pro sluchově postižené
  3. Divadelní tlumočení pro neslyšící
  4. Český znakový jazyk a sluchově postižený pedagog v praxi
  5. Představy neslyšících o tlumočnických službách
  6. Volné téma

Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.

  1. Koktavost pohledem zainteresovaného (zadáno)
  2. Čtení s porozuměním u žáků na druhém stupni základní školy
  3. Problematika dysgramatismů v řeči dětí předškolního věku
  4. Fonologické poruchy artikulace u žáků na druhém stupni základní školy
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Mgr. Lucia Pastieriková, Ph.D.

  1. Handle terapie u osob s postižením
  2. Trávení volného času u seniorů
  3. Přechod osob se zdravotním postižením ze školního prostředí do samostatného života - obsazena
  4. Volné téma ("Realizace partnerských vztahů osob s mentálním postižením v domovech pro osoby se zdravotním postižením") – obsazena
  5. Volné téma („Spolupráce rodiny a MŠ speciální“) – obsazena
  6. Volné téma („Přístupy k dětem se sluchovým postižením v Maroku“) - obsazena

Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.

  1. Osobnost teatroterapeuta
  2. Specifika teatroterapeutické intervence
  3. Supervize ve školství
  4. Pohádka jao prostředek terapeutické intervence
  5. Naplňování základních psychických potřeb prostřednictvím paradivadelních systémů
  6. Skupinový proces v rámci dramaterapeutického a teatroterapeutického prosesu

Mgr. Vojtech Regec, Ph.D.

  1. Metoda pevného objetí | zadáno
  2. Hra u dětí s poruchou autistického spektra | zadáno
  3. Žák se specifickými poruchami učení na základní škole | zadáno
  4. Studenti se specifickými poruchami učení na odborných učilištích | zadáno
  5. Ragby na vozících | zadáno
  6. Vliv showdownu na nevidomého člověka v jeho běžném živote | zadáno
  7. Volná téma

Mgr. Michal Růžička, Ph.D.

  1. Závislost na stimulačních drogách - formy pomoci.
  2. Možnosti speciálního pedagoga na poli rodinné mediace.
  3. Krizová intervence ve speciální pedagogice.
  4. Úskalí dlouhodobé abstinence abstinujících závislých na nealkoholových drogách.
  5. Terapeutické metody v ambulantní práci se závislými.
  6. Rodina uživatele drog – možnosti podpory  a poradenství.

Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D.

  1. Rozvoj základních dovedností v prostorové orientaci a braillově písmu žáků na prvním stupni (zadáno)
  2. Tyflografika a její využívání na základních školách pro žáky se zrakovým postižením. (zadáno)
  3. Postavení osob se zdravotním postižením v zahraničí. (zadáno)
  4. Oblíbená kontra povinná či doporučená četba u žáků se zrakovým postižením.
  5. Volné téma dle návrhu studenta/ky.
  6. Volné téma dle návrhu studenta/ky.

Mgr. et Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.

  1. Komparace pregraduální a postgraduální přípravy logopedů v ČR a zahraničí
  2. Osobnost Marie Damborské a její přínos ve speciální pedagogice
  3. Využití kresby v rámci logopedické intervence u vybraného typu narušené komunikační schopnosti
  4. Volné téma
  5. Volné téma
  6. Možnosti rozvoje kvantity vokálů u dětí předškolního věku

Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.

  1. Počítač jako pomocník reedukace dětí se SPU
  2. Skupinová receptivní muzikoterapie – ověřování účinků různých metod a technik u klientů se zdravotním postižením
  3. Polyestetická biblioterapie – možnosti využití u dětí se zdravotním postižením
  4. Rychlost a přesnost v kontextu grafomotorického rozvoje dětí se SPU dysgrafie
  5. Netradiční tvary fontů písma a SPU dyslexie
  6. Poetoterapeutická intervence a zdravotně postižený klient

prof. dr. Milan Valenta, Ph.D.

  1. Ontogeneze kresby u dětí s mentálním postižením
  2. Výtvarný artbrut (u mentálně postižených jedinců)
  3. Komparativní studie v dramaterapii
  4. Kresba jako diagnostický fenomén
  5. Volné expresivně-terapeutické téma
  6. Biblioterapie – komparativní studie (překlady – ruština)

doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

  1. Specifický podíl logopeda na rozvoji komunikační schopnosti dětí/žáků/studentů migrantů v ČR.
  2. Intervence žáků se specifickou poruchou matematických schopností.
  3. Podíl speciálního pedagoga na prevenci poruch hlasu u dětí.
  4. Logopedická intervence u osob v geriatrických zařízeních.
  5. Volné téma
  6. Volné téma



Témata bakalářských prací pro akademický rok 2010/2011

Mgr. Dita Finková, Ph.D.

  1. Využití terapeutických přístupů u osob vícenásobně postižených.
  2. Výuka cizích jazyků na základní škole pro zrakově postižené.
  3. Zpracování literárního díla na bázi tyflografiky vhodného pro žáky na 1. stupni základní školy.
  4. Možnosti uplatnění asistenta pedagoga u žáků se zrakovým postižením.
  5. Senior se zrakovým postižením.
  6. Sebeobsluha u osob seniorského věku se zrakovým postižením.

Mgr. Adéla Hanáková

  1. Možnosti využití Vojtovy metody reflexní lokomoce u klientů s dětskou mozkovou obrnou. (obsazeno - Libuše Juřičková)
  2. Zjištění přístupnosti objektů osobám těžce tělesně postiženým v lázeňském městě Luhačovice. (obsazeno - Petr Vaněk)
  3. Komunikace slyšících rodičů s neslyšícím dítětem. (obsazeno - Lucie Cimalová)
  4. Rodič jako nejdůležitější článek v intervenci o dítě s kochleárním implantátem. (obsazeno - Jiřina Bisová)
  5. Vliv rehabilitačních tříd na žáky se zdravotním postižením. (obsazeno – Adéla Komárková)
  6. Úprava grafomotorických obtíží u dětí předškolního věku. (obsazeno – Iveta Čmielová)

PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.

  1. Předškolní somatopedická podpora dětí hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení (ozdravovně, léčebně, rehabilitačním ústavu)
  2. Koncepty pohybové stimulace žáků se speciální vzdělávací potřebou v somatopedické oblasti
  3. Volnočasové aktivity dětí hospitalizovaných na dětském oddělení nemocnice
  4. Komunikace jedinců jiné kultury ve zdravotnických zařízeních (v somatopedickém kontextu)
  5. Komunikace jedinců jiné kultury v zařízeních pro tělesně postižené
  6. Volné téma dle výběru posluchače

Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D.

  1. Problematika vyrovnávání se ze smrtí z pohledu klientů s mentálním postižením žijících v ústavním zařízení. (zadáno)
  2. Specifika v poskytování osobní asistence z pohledu svobody a samostatnosti u klientů s tělesným postižením a klientů v tělesným v kombinaci s mentálním postižením (zadáno)
  3. Vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením – komparace možností a systému v české republice a v Německu. (zadáno)
  4. Určení hranice mezi péčí a asistencí v ponímání služby osobní asistence poskytované osobě s tělesným postižením různého stupně. (zadáno)
  5. Přístupnost vzdělávacích a kulturních zařízení v rámci Olomouce pro osoby na vozíku. (zadáno)
  6. Pracovní uplatnění osob s epilepsií – kasuistická studie. (zadáno)
  7. Situace v rodině vychovávající dítě s PAS. (zadáno)
  8. Komparace vlivu terapeutických metod v práci s klienty v rehabilitační třídě. (zadáno)
  9. Vliv rehabilitačních technik na děti předškolního věku s DMO. (zadáno)

Mgr. Jiří Kantor

  1. Evidence využívaných fyzioterapeutických metod a konceptů u osob s omezením hybnosti.
  2. Rituály v edukaci, terapii a běžném životě.
  3. Hudební nástroje a jejich využití při práci speciálního pedagoga. (zadané)
  4. Zvuková stimulace u předčasně narozených dětí – měření výsledků intervence na neontologickém oddělení FN v Olomouci.
  5. Management nevhodného sexuálního chování u osob s těžkým kombinovaným postižením.
  6. Volné téma.

Mgr. Pavel Kučera

  1. Prstová abeceda a jejich role ve vzdělávání žáků se sluchovým postiženým na 1.stupni základní školy
  2. Dětský slovník českého znakového jazyka
  3. Dostupnost tlumočnických služeb pro neslyšící ve státní správě
  4. České a moravské znaky – regionální dialekt Neslyšících
  5. Technické kompenzační pomůcky pro neslyšící
  6. Číslovky v českém znakovém jazyce

Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.

  1. Kvalita života rodičů dítěte s kombinovaným postižením - obsazeno
  2. Kvalita života dospělých osob s mentálním postižením na Zábřežsku - obsazeno
  3. Globální pohled na člověka s mentálním postižením v proměnách času - obsazeno
  4. Možnosti a meze mapování kvality života osob s mentálním postižením - obsazeno
  5. Individuální integrace dívky s autismem ve waldorfské škole Alder Bridge School v Aldermaston Wharf - obsazeno
  6. Možnosti podpory a rozvoje prosociálního chování u dětí v mateřské škole - obsazeno
  7. Snížení věkové hranice pro zařazení dětí do mateřských škol ze tří na dva roky - obsazeno

prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.

  1. Zájmová orientace žáků se zrakovým postižením v 5.třídě ZŠ.
  2. Zájmová orientace žáků se zrakovým postižením v 8.třídě ZŠ.
  3. Zájmová orientace žáků se zrakovým postižením ve 2.ročníku střední školy.
  4. Zájmová orientace žáků se zrakovým postižením ve 4.ročníku střední školy.
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.

  1. Dítě s incipientní koktavostí v mateřské škole
  2. Lateralita u klientů s vývojovou dysfázií - zadáno
  3. Čtení s porozuměním v elementární třídě základní školy
  4. Fonemické uvědomění u žáků na prvním stupni základní školy
  5. Jazykový cit u žáků na prvním stupni základní školy - zadáno
  6. Volné téma

Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.

  1. Potenciál speciálněpedagogických intervencí při podpoře kvality života seniorů s demencí.
  2. Potenciál speciálněpedagogických intervencí při podpoře kvality života seniorů s demencí.
  3. Aspekty kvality života osob seniorského věku závislých na péči.
  4. Aspekty kvality života osob seniorského věku závislých na péči.
  5. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
  6. Aspekty kvality života osob pečujících o osoby seniorského věku.

doc. PaedDr. Alžběta Peutelschmiedová, Ph.D.

  1. Bilingvální dítě v mateřské škole.
  2. Předčítání jako faktor aktivizace slovní zásoby u dětí předškolního věku
  3. Vliv masmédií na mluvní projev dítěte předškolního věku

Mgr. Vojtech Regec

  1. Prístupnosť webových stránok pre jednotlivcov so zdravotným postihnutím
  2. Asistenčné technológie pre jednotlivcov so zrakovým postižením
  3. Využitie GPS v oblasti navigácie jednotlivcov so zrakovým postihnutím
  4. Volné téma (3x)

Mgr. Michal Růžička, Ph.D.

  1. Historické pozadí zneužívání nealkoholových návykových látek.
  2. Pervitin jako fenomén české drogové scény.
  3. Metody ambulantní práce s lidmi ohroženými závislostí na hazardní hře.
  4. Fenomén závislosti na virtuálním světě.
  5. Fenomén závislosti na počítačových hrách.
  6. Volné téma.

Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.

  1. Možnosti rozvoje povědomí o lidském těle v předškolním a mladším školním věku u dětí s těžkým zrakovým postižením.
  2. Nejčastější příčiny zrakového postižení v populaci žáků základních a středních škol a v populaci dospělých osob se zrakovým postižením. (téma je již zadané)
  3. Výuka hry na hudební nástroj u dětí a žáků se zrakovým postižením.
  4. Volné téma dle volby studenta.

Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.

  1. Problematika poskytování logopedické intervence v dětských domovech.
  2. Volné téma.
  3. Možnosti rozvoje fonematického sluchu u dětí mladšího školního věku.
  4. Možnosti logopedické prevence v mateřské škole – zadáno.
  5. Zhodnocení existence a přínosu školního speciálního pedagoga a psychologa na ZŠ.
  6. Volné téma.

doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.

  1. Specifika komunikace s osobymi se sluchovým postižením ve zdravotnických zařízeních
  2. Historie spolků a organizací sluchově postižených na Moravě
  3. Připravenost dětí se sluchovým postižením na vstup do základní školy
  4. Úprava beletrie pro jedince se sluchovým postižením – komiks
  5. Úloha jednoduchých narativních textů při rozvoji čtenářských dovedností dětí se sluchovým postižením
  6. Specifika jazykových rovin u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku

Mgr. Kateřina Stejskalová

  1. Kvalita života uživatelů vodicích psů.
  2. Podmínky zrakové hygieny na běžných školách v kontextu integrace žáků se zrakovým postižením.
  3. Volné téma.

Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.

  1. Problematika odkladů školní docházky ve vztahu k určitému regionu
  2. Využití muzikoterapie při práci s klientelou se specifickými vzdělávacími potřebami
  3. Využití poetoterapie a biblioterapie u klientely se specifickými vzdělávacími potřebami
  4. Využití animoterapií u klientely se specifickými vzdělávacími potřebami
  5. Problematika laterality ve vztahu ke SPUCH
  6. Problematika jemné a hrubé motoriky ve vztahu ke SPUCH

doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

  1. Vybrané typy poruch kalkulie jako specifický problém vznikající na bázi jazykových deficitů.
  2. Pravohemisférové deficity v logopedii – analýza dosavadního stavu vědění z pohledu teorie a praxe.
  3. Získaná neurotická nemluvnost u dospělých klientů – logoped jako součást interdisciplinárního týmu.
  4. Specifický podíl logopeda na rozvoji komunikační schopnosti dětí/žáků/studentů migrantů v ČR.
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Témata bakalářských prací pro akademický rok 2009/2010

Studijní informace

PhDr. Petra Bendová, Ph.D.

  1. AAK u osob s kombinovaným postižením.
  2. Pracovní rehabilitace osob s poruchou mobility.
  3. Herní specialista.
  4. Rozvoj jemné motoriky u dětí s dg. DMO.

Mgr. Dita Finková, Ph.D.

  1. Možnosti uplatnění asistenta pedagoga při integraci žáků se zrakovým postižením.
  2. Zpracování literárního díla na bázi tyflografiky vhodné pro žáky 2. stupně základní školy.
  3. Komunikace osob se zrakovým postižením.
  4. Specifika předškolního vzdělávání dětí se zrakovým postižením v běžné MŠ a v MŠ pro zrakově postižené.
  5. Senior a současnost.
  6. Volné téma.

Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D.

  1. Spolupráce institucí u osob ohrožených sociálně patologickým vývojem
  2. Motivace dětí v podmínkách ústavní výchovy
  3. Agresivita mezi dětmi v podmínkách školy
  4. Agrese a agresivita v podmínkách ústavní výchovy
  5. Volné téma (zadáno)
  6. Volné téma (zadáno)

Mgr. et Mgr. Marie Chrásková

  1. Burn-out syndrom – nebezpečí v pomáhajících profesích.
  2. Tísňová péče AREÍON a její využívání seniory.
  3. Pohybové aktivity seniorů jako důležitý aktivizační faktor ve stáří (zadané téma).
  4. Výchova a vztah dětí ve vícečetných rodinách (zadané téma).
  5. Školní družina a její formativní vliv na žáky základní školy (zadané téma).
  6. Současné možnosti terapeutické péče o děti s poruchami imunitního systému a alergickými projevy (zadané téma).

Mgr. Kateřina Jeřábková, Ph.D.

  1. Specifika rané péče u dětí se speciálními potřebami
  2. Asistence ve školském zařízení
  3. Sociální služby pro osoby se speciálními potřebami
  4. Rodina dítěte s postižením nebo znevýhodněním
  5. Komplexní rehabilitace u osob se speciálními potřebami
  6. volné téma

PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.

  1. Předškolní somatopedická podpora dětí hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení
  2. Školní somatopedická podpora žáků a studentů hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení
  3. Jedna z nemocí slavných – epilepsie v somatopedickém kontextu
  4. Speciálněpedagogická intervence jedinců s DMO a jejich rodinu

Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D.

  1. Metody zážitkové pedagogiky jako prostředek podpory vnímání jinakosti
  2. Supervize a její významy v práci speciálních pedagogů
  3. Odlehčovací služby pro rodiny s dítětem s postižením - nabídka a poptávka v Olomouckém (příp. jiném) kraji
  4. Kompetence pro výkon osobní asistence - teorie a praxe
  5. Člověk s mentálním postižením a rodičovství
  6. Nezisková organizace jako prostor pro realizaci a podporu rodičů dětí s postižením

Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.

  1. Pomůcky pro sexuální výchovu osob s mentálním postižením.
  2. Pomůcky pro výchovu k rodičovství osob s mentálním postižením.
  3. Dobrovolnictví ve speciálněpedagogické praxi.
  4. Možnosti a meze mapování kvality života osob s mentálním postižením.
  5. Volné téma
  6. Volné téma

doc. PhDr. PaedDr. Olga Krejčířová, Ph.D.

  1. Alternativní činnosti v chráněných pracovních dílnách
  2. Sociální pracovník jako organizátor aktivizačních činností osob se zdravotním postižením
  3. Atributy vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením
  4. Dimenze volnočasových aktivit v domovech pro osoby s mentálním postižením
  5. Realizace programů zaměřených na prevenci sociálně patologických jevů v domovech pro osoby s mentálním postižením
  6. Volné téma
  7. Volné téma

Mgr. Jiří Langer, Ph.D.

  1. Volnočasové aktivity jako nástroj socializace osob s hluchoslepotou
  2. Lexikografie znakového jazyka – preference uživatelů slovníků
  3. Komunikace slyšícího dítěte s neslyšícími rodiči
  4. Odborná příprava tlumočníků znakového jazyka v ČR a zemích EU
  5. Volné téma
  6. Volné téma

prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.

  1. Uplatnění tyflografiky v mateřských školách.
  2. Uplatnění tyflografiky na základních školách.
  3. Uplatnění tyflografiky na středních školách.
  4. Uplatnění tyflografiky v práci s dospělými osobami se zrakovým postižením.
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.

  1. Vzdělávání žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí (srovnávací studie se zahraničím)
  2. Zajištění odpovídající výživy u klientů sociálních služeb ve IV. stupni závislosti na péči
  3. Vzdělávací a supervizní potřeby pracovníků v sociálních službách pečujících o osoby ve IV. stupni závislosti na péči
  4. Ošetřovatelské úkony u klientů sociálních služeb ve IV. stupni závislosti na péči
  5. Volné téma dle výběru posluchače

Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.

  1. Rozvoj smyslu pro rytmus a diferenciace kvantity vokálů u dětí předškolního věku.
  2. Diagnostika a možnosti úpravy grafomotorických obtíží u dětí předškolního věku.
  3. Specifické projevy v morfologicko-syntaktické jazykové rovině u klientů s vývojovou dysfázií.
  4. Jazyková příprava na čtení v oblasti fonologického uvědomění.
  5. Volné téma.
  6. Volné téma.

Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.

  1. Potenciál speciálněpedagogických intervencí při podpoře kvality života seniorů s demencí.
  2. Aspekty kvality života osob seniorského věku závislých na péči.
  3. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
  4. Aspekty kvality života osob pečujících o osoby seniorského věku.
  5. Volné téma.
  6. Volné téma.

Mgr. Lucia Pastieriková

  1. Alternativní a augmentativní komunikace ve školních zařízeních při práci s dětmi s poruchou autistického spektra
  2. Kvalita života rodin dětí s PAS
  3. Význam spolupráce školních zařízení a rodin dětí s poruchou autistického spektra
  4. Alternativní formy vzdělávání dětí s PAS z pohledu školy
  5. Historie péče o osoby s MR
  6. Vzájemná spolupráce školy a rodiny s žákem s MR

Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.

  1. Možnosti spolupráce školských poradenských pracovníků s rodiči žáků s problémovým chováním
  2. Psychosociální potřeby pedagogů v rámci prevence syndromu vyhoření
  3. Žák s ADHD v běžné ZŠ – možnosti a efektivita intervence
  4. Agresivní projevy dětí v MŠ
  5. volné téma
  6. volné téma

prof. PhDr. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.

Zájemci o téma si připraví vlastní představu o zpracování – projekt práce a seznam související literatury

  • Dítě předškolního věku v integrované edukaci.
  • Dítě s kombinovanou vadou a rozvoj komunikačních kompetencí.
  • Dostupnost SPPG péče v předškolním věku dětí s postižením.
  • Stav informovanosti rodičů dětí s kombinovanými vadami.
  • Volné téma
  • Volné téma

Mgr. Vojtech Regec

  1. Depistáž ve speciální pedagogice
  2. Internetové poradenství ve speciální pedagogice
  3. Moderní trendy v tyflografice ve vzdělávání osob se zrakovým postižením
  4. Volné téma
  5. Volné téma

Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.

  1. Specifika integračního procesu v předškolním věku (zamluveno)
  2. Specifika práce na počítači osobami se zrakovým postižením (zamluveno)
  3. Vzdělávání seniorů se zrakovým postižením v oblasti informačních technologií (zamluveno)
  4. Příprava dítěte se zrakovým postižením na školní docházku
  5. Možnosti využití expresivních terapeutických technik u osob se zrakovým postižením
  6. Volné téma podle návrhu studenta

Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.

  1. Problematika logopedické intervence v dětských domovech.
  2. Nejvýraznější přínosy Miloše Sováka v logopedii.
  3. Možnosti rozvoje fonematického sluchu u dětí mladšího školního věku.
  4. Současné možnosti logopedické prevence a osvěty.
  5. Zhodnocení existence a přínosu školního speciálního pedagoga a psychologa na ZŠ.
  6. Osobnost Marie Damborské a její přínos pro speciální pedagogiku.

doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.

  1. Krátké narativní texty pro sluchově postižené - comics
  2. Komunikace jedinců se sluchovým postižením při kolektivních sportech
  3. Námětové hry u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
  4. Nedoslýchavost v období sénia

Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.

  1. Muzikoterapeutické a poetoterapeutické techniky u dětí na ZŠ speciálních a praktických
  2. Využití poetoterapie v dotykové terapii u dětí s mentálním postižením
  3. Terapeutická práce s textem u klientely dětí se speciálními potřebami
  4. Diagnostika hudebních vloh a nadání u dětí s mentálním postižením
  5. volné téma
  6. volné téma

prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.

  1. Pracovní a sociální kompetence žáků základní školy praktické
  2. Metodika dramatoterapie pro instituce sociálních služeb
  3. Teatroterapie osob s duševní poruchou.
  4. Komparativní studie v dramaterapii
  5. Kvalita života osob s mentálním postižením
  6. Biblioterapie – komparativní studie (překlady – ruština)
  7. Volné expresivně-terapeutické téma

doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

  1. Využití teleedukace a telepractice v moderní logopedické intervenci.
  2. Vybrané typy poruch kalkulie jako specifický problém vznikající na bázi jazykových deficitů.
  3. Tumultus sermonis v komplexním náhledu.
  4. Pravohemisférové deficity v logopedii – analýza dosavadního stavu vědění z pohledu teorie a praxe.
  5. Získaná neurotická nemluvnost u dospělých klientů – logoped jako součást interdisciplinárního týmu.
  6. Volné téma

Témata bakalářských prací pro akademický rok 2008/2009

PhDr. Petra Bendová, Ph.D.

  1. Sociální čtení v procesu edukace osob s mentálním postižením.
  2. Využitelnost nabídky sociálních služeb u osob s poruchou mobility.
    (lze pojmout jako analýzu nabídky sociálních služeb pro osoby s PM v rámci určitého regionu či kraje ČR)
  3. Metodika prof. Kábele ve speciálně pedagogické teorii a praxi.
  4. Ucelená rehabilitace osob s vrozenou poruchou mobility.
    (lze pojmout jako případovou studii, popř. zaměřit na vybraný druh PM)
  5. Koncepce ucelené rehabilitace v kontextu intervence o osoby se získanou poruchou mobility.
    (lze pojmout jako případovou studii, popř. se zaměřit na vybraný druh PM)
  6. Realizace volnočasových aktivit na středních školách pro tělesně postižené v ČR.
  7. Specifika komunikace dětí s PAS.
  8. Rehabilitace pohybově postižených osob v období dospělosti a sénia.

Mgr. Dita Finková, Ph.D.

  1. Volnočasové aktivity dospělých osob se zrakovým postižením v kraji Vysočina.
  2. Volnočasové aktivity jedinců s mentální retardací.
  3. Děti se zrakovým postižením v dětských domovech.
  4. Snoezelen.
  5. Zpracování literárního díla na bázi tyflografiky vhodné pro děti na 1. stupni základní školy.
  6. Problematika nadaného dítěte v období předškolního věku.

Mgr. Marie Chrásková

  1. Formování hodnotového systému dětí předškolního věku.
  2. Rodina a její vliv na způsoby trávení volného času dětí.
  3. Kluby pro seniory jako činitelé psychické a sociální stimulace.
  4. Využití motivačních prvků při práci se seniory.
  5. Malnutrice a její dopad na osoby seniorského věku.
  6. Zařízení hospicového typu a jejich nezastupitelné místo ve společnosti.

Mgr. Kateřina Jeřábková, Ph.D.

  1. Mediální obraz lidí s postižením
  2. Vztah společnosti k lidem s postižením
  3. Reflexe zavádění standardů kvality v sociálních službách z pohledu poskytovatelů sociálních služeb
  4. Reflexe zavádění standardů kvality v sociálních službách z pohledu uživatelů sociálních služeb (případně pečujících osob)
  5. Kvalita života osob pečujících o jedince ve III. a IV. stupni závislosti
  6. Významní lidé s postižením v České republice (případně v zahraničí)

PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.

  1. Klimatoterapie v zařízení somatopedického typu
  2. Základy rodinné a sexuální výchovy ve škole somatopedického typu
  3. Prevence imobilizačního syndromu osob se speciální vzdělávací potřebou v somatopedické praxi
  4. Multikulturní komunikace jedinců jiné kultury v somatopedickém kontextu
  5. Podpora počítačové gramotnosti u osob s poruchou mobility
  6. Středoškolští studenti s poruchou mobility a jejich speciální vzdělávací potřeby

Mgr. Petra Jurkovičová

  1. Možnosti speciálně pedagogického poradenství jako podpory pro rodiny s postiženým dítětem
  2. Podmínky podpory a práce s dospělými se získaným tělesným postižením
  3. Kompetence a osobnostní předpoklady speciálního pedagoga jako učitele na škole při zdravotnickém zařízení
  4. Poradenství poskytované mladým dospělým s tělesným postižením v oblasti přípravy pro samostatný život
  5. Sexuální výchova a příprava na partnerský život u dospívajících s tělesným postižením
  6. Aktuální otázky integrovaného vzdělávání dětí s tělesným postižením

Mgr. Pavel Klech

  1. Terapie ve speciální pedagogice.-Stránělová-zaměření na lppj
  2. Historie péče o osoby s MR.
  3. Vzájemná spolupráce školy a rodiny s žákem s MR.-Poláchová
  4. Postoje společnosti k osobám s MR.
  5. Významné české osobnosti v oblasti psychopedie.
  6. Profesní orientace žáků základní školy praktické.

Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.

  1. Canisterapie a felinoterapie v Léčebně dlouhodobě nemocných ve Šternberku. (obsazeno)
  2. Specifika života rodiny s dospělým jedincem s Downovým syndromem. (obsazeno)
  3. Odklad školní docházky v rámci rozvoje individualizace v mateřské škole. (obsazeno)
  4. Výchova k partnerství u osob se středně těžkou mentální retardací. (obsazeno)
  5. Sexualita a partnerské vztahy u mladých lidí s mentálním postižením. (obsazeno)
  6. Kvalita života dospělých osob s mentálním postižením ve Zlínském kraji. (obsazeno)

doc. PhDr.PaedDr.Olga Krejčířová, Ph.D.

  1. Využití ergoterapeutického centra v domově pro osoby se zdravotním postižením
  2. Zařazení péče o osoby se zdravotním postižením do systému komunitního plánování města
  3. Mechanismy bezpečnostních aktivit při práci s osobami se zdravotním postižením
  4. Terénní služba jako významný faktor socializace osob se zdravotním postižením
  5. Komunikační modely v systému zdravotnického zařízení
  6. Aktivizační činnosti v domově pro osoby se zdravotním postižením v kontextu specifik lokality

Mgr. Jiří Langer, Ph.D.

  1. Historické pohledy na komunikaci ve vzdělávání sluchově postižených
  2. Uplatnění absolventů středních škol pro sluchově postižené v ČR
  3. Občané se sluchovým postižením a záchranný systém – analýza a komparace situace v České republice a v zemích Evropské unie
  4. Reflexe realizace vzdělávacích přístupů ve školách pro sluchově postižené v ČR
  5. Taktilní znakový jazyk hluchoslepých – aktuální situace v zahraničí
  6. Depistáž sluchově postižených – aktuální situace v ČR

Prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.

  1. Uplatnění tyflografiky v mateřských školách.
  2. Uplatnění tyflografiky na základních školách.
  3. Uplatnění tyflografiky na středních školách.
  4. Uplatnění tyflografiky v práci s dospělými osobami se zrakovým postižením.

doc. Jan Michalík

  1. Příklady diskriminace občanů se zdravotním postižením
  2. Analýza dávek sociální péče občanů se zdravotním postižením
  3. Postavení sourozenců dětí se zdravotním postižením

Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.

  1. Rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku.
  2. Jazykový cit a jazyková příprava dětí v předškolním oddělení mateřské školy.
  3. Komunikace s klienty s narušením komunikační schopnosti.
  4. Dítě s incipientní koktavostí v rodině.
  5. Dítě s rinolálií v mateřské škole.
  6. Aktuální řešení obtíží dyslektického, dysgrafického, dysortografického charakteru u dětí staršího školního věku.

O. Müller, Ph.D.

  1. Speciálněpedagogické intervence u seniorů s demencí.
  2. Speciálněpedagogické intervence u seniorů s demencí.
  3. Aspekty kvality života osob seniorského věku.
  4. Aspekty kvality života osob seniorského věku.
  5. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
  6. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.

Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.

  1. Problematika přípravy dětí v dětském domově do samostatného života
  2. Strukturované drama; jeho odkaz v dramaterapii a dramice
  3. Paradivadelní systémy v práci s dětmi s mentálním postižením
  4. Příčiny umístění dětí do výchovných ústavů
  5. Teatroterapie u osob s duševním onemocněním

Doc. PhDr., PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.

  1. Dítě s kombinovanou vadou a rozvoj komunikačních kompetencí.
  2. Stav informovanosti rodičů dětí s kombinovanými vadami.
  3. Matematické kompetence a jejich rozvoj v předškolním věku.
  4. Kresba jako technika k rozvoji komunikačních kompetencí v předškolním věku u dětí s postižením.
  5. Profesní orientace a příprava u žáků se sluchovým postižením.
  6. IVP a jeho využití v praxi. (zaměření na předškolní nebo školní věk)

Mgr. Eva Rádlová, Ph.D.

  1. Dětská kniha v rozvoji komunikačních schopností dítěte raného a předškolního věku
  2. Obrazový a textový materiál v terapii dyslalie u dětí předškolního věku
  3. Dítě z bilingvního prostředí v mateřské škole
  4. Motivace a aktivizace při úpravě dyslálií
  5. Využití dětských periodik v logopedické intervenci v podmínkách mateřské školy
  6. Dítě s narušenou komunikační schopností v podmínkách běžné mateřské školy

Mgr. Michal Růžička, Ph.D.

Zadáno:

  1. Možnosti sociální rehabilitace po výkonu trestu
  2. Specifika práce v zařízeních ústavní péče
  3. Význam výtvarných aktivit dětí v dětském domově
  4. Specifika speciálně pedagogické praxe v nízkoprahovém klubu pro děti a mládež
  5. Význam institutu vykázání pro motivaci oběti ke změně životního stylu

Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.

  1. Rozvoj komunikačních dovedností u dětí a žáků se zrakovým postižením
  2. Studium osob se zrakovým postižením na vyšších odborných školách a vysokých školách v ČR
  3. Úspěšní sportovci se zrakovým postižením
  4. Úprava domácího prostředí pro dítě se zrakovým postižením
  5. Specifika práce se seniorem se zrakovým postižením
  6. Profesní poradenství pro žáky se zrakovým postižením

Mgr. et Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.

  1. Problematika rizika dyslexie u dětí předškolního věku.
  2. Možnosti rozvoje fonematického sluchu u dětí předškolního věku.
  3. Specifické vývojové poruchy učení u studentů VŠ.
  4. Problematika logopedické intervence ve vybraných dětských domovech.
  5. Odkaz Miloše Sováka v logopedii

Doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.

  1. Specifika práce IT u osob zralého věku
  2. Specifika sociální práce se zdravotně znevýhodněnými občany – komunikační aspekty
  3. Spolupráce rodičů se sluchovým postižením při edukaci dítěte předškolního věku
  4. Historie péče o děti se sluchovým postižením v předškolním věku
  5. Sluchová výchova u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
  6. Dítě se sluchovým postižením ve slyšící rodině – sourozenecké vztahy

Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.

  1. Muzikoterapeutické a poetoterapeutické techniky u dětí s diagnózou ADHD
  2. Využití muzikoterapie v dotykové terapii u dětí s mentálním postižením
  3. Techniky arteterapie v prostředí DD
  4. Školní zralost a problematika odkladů školní docházky u dětí předškolního věku
  5. Rozvoj grafomotoriky u předškolních dětí
  6. Techniky muzikoterapie v prostředí psychiatrické léčebny

Doc.dr.Milan Valenta,Ph.D.

  1. Pracovní a sociální kompetence žáků základní školy praktické
  2. Metodika dramatoterapie pro instituce sociálních služeb
  3. Teatroterapie osob s duševní poruchou.
  4. Komparativní studie v dramaterapii
  5. Rituál v dramaterapii
  6. Kvalita života osob s mentálním postižením

doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

  1. Práce s dětmi s poruchou autistického spektra pohledem asistenta pedagoga. (Martina Rosová – SPP pro vychovatele)*
  2. Poruchy autistického spektra z pohledu speciálněpedagogické andragogiky. (Pytolajová, Simona – SPP andragogika).*
  3. Specifika logopedické intervence u dětí z bilingvního prostředí.
  4. Metodická úskalí práce s žáky či studenty s dyskalkulií.
  5. Logopedická intervence u osob v období sénia.
  6. Netradiční metody logopedické prevence.

(témata vyznačená * byla již předběžně konzultována s konkrétními studenty; směrodatné však bude odevzdání příslušného odsouhlaseného zadání práce)

Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta Copyright: Ústav speciálněpedagogických studií
Adresa: Žižkovo nám.5, 771 40 Olomouc, tel.: (+420) 585 635 302 fax.: (+420) 585 231 400, e-mail: eva.souralova@centrum.cz
Licence: Attribution-Noncommercial 2.0 Generic a Attribution-Share Alike 2.0 Generic

aktualizované: 30. 05. 2025