Témata bakalářských prací pro akademický rok 2013/2014
Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
- Institucionální a rodinná péče o člověka s Parkinsonovou nemocí (obsazeno).
- Sexualita pohledem mužů s mentálním postižením (obsazeno).
- Kresba u dospělých osob s lehkou mentální retardací (obsazeno).
- Pohled na život lidí s mentálním postižením v chráněném bydlení Žampach (obsazeno).
- Sebeobhajování dospělých osob s mentálním postižením v domově pro osoby se zdravotním postižením Vincentinum (obsazeno).
- Alternativy podpory v oblasti bydlení u osob seniorského věku na Šumperku (obsazeno).
- Podpora rodiny v kontextu péče o dítě s PAS (obsazeno).
PhDr. Alena Říhová, Ph.D.
- Případová studie u dívky s Rettovým syndromem
- Kresba u osob s poruchami autistického spektra
- Autismus a sluchové postižení
- Volné téma
- Volné téma
- Volné téma
PhDr. Kateřina Stejskalová, Ph.D.
- Vyšší kompenzační činitele a jejich rozvoj u jedinců se zrakovým postižením
- Mediální obraz osob se zrakovým postižením
- Adrenalinové sporty a jejich preference u osob se zrakovým postižením
- Volné téma
Témata bakalářských prací pro akademický rok 2012/2013
Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
- Volnočasové aktivity osob seniorského věku žijících v domácím prostředí (zadáno)
- Současné možnosti zaměstnávání osob s mentálním postižením na Hodonínsku (zadáno)
- Metody rozvoje jemné motoriky u dětí se středně těžkým mentálním postižením (zadáno)
- Možnosti podpory a rozvoje dítěte se syndromem ADHD v domácím prostředí (zadáno)
- Postoj seniorů a mladých lidí k osobám s mentálním postižením (zadáno)
- Volné téma (zadáno)
Mgr. Kristýna Krahulcová
- Vybrané terapie používané u dětí předškolního věku: Obsazeno
- Zumba jako prostředek tanečně pohybové terapie: Obsazeno
- Canisterapie a její účinky: Obsazeno
- Důsledky užívání drog pro děti matek se závislostí: Obsazeno
- Využití terapeutických přístupů v sekundární prevenci rizikového chování
- Volné téma : Obsazeno
doc. PhDr. PaedDr. Olga Krejčířová, Ph.D.
- Sociální podniky v kontextu sociálního podnikání
- Pracovní rehabilitace jako nástroj zaměstnavatelské politiky
- Význam chráněného bydlení pro kvalitu života osob s mentálním postžením
- Hudba jako fenomén rozvoje osobnosti jedinců ohrožených sociální exkluzí
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. BcA. Pavel Kučera
- Náročné životní situace u osob se sluchovým postižením
- Začínající učitel na základní škole pro sluchově postižené
- Informovanost žáků běžných základních škol o problematice sluchového postižení
- Komunikace matky a sluchově postiženého dítěte v období raného věku
- Možnosti výuky cizích jazyků u žáků se sluchovým postižením
- Vzdělávání a profesní příprava osob se sluchovým postižením
Doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.
- Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým zdravotním postižením (specifikace dle postižení)
- Posuzování míry (hloubky) SVP u žáků se zdravotním postižením (vybraná země Evropy)
- Aplikace Katalogů posuzování míry SVP do činnosti SPC ČR
- Problematika burn out syndromu v praxi pomáhajících profesí
- Postavení otců v rodině pečující o dítě se ZP
Pozn. všechna témata jsou rámcová – a budou specifikována v dohodě se studentem (pokud se jedná o bakalářské práce – předpokládá se stejné zaměření - ale jen na teoretickou část – v magisterských bude přítomno i šetření či výzkum)
Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.
- Prevence grafomotorických obtíží u dětí předškolního věku - Radka Máčalová
- Hygiena kreslení u dětí předškolního věku - Jana Ondroušková
- Porozumění řeči u dětí předškolního věku - Ivana Valuchová
- Úroveň rytmické reprodukce a opakování vět u žáků 1. ročníku základní školy – Kateřina Johnová
- Volné téma - Zuzana Melounová
- Volné téma - Jitka Jabůrková
Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.
- Kvalita života osob seniorského věku s demencí.
- Speciálněpedagogické přístupy k osobám seniorského věku.
- Aspekty kvality života osob pečujících o osoby seniorského věku.
- Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
- Volitelné téma.
- Volitelné téma.
Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.
- Osobnost teatroterapeuta
- Specifika teatroterapeutické intervence
- Supervize ve školství
- Pohádka jako prostředek terapeutické intervence
- Naplňování základních psychických potřeb prostřednictvím paradivadelních systémů
- Skupinový proces v rámci dramaterapeutického a teatroterapeutického prosesu
- Integrace na základních uměleckých školách v ČR
Mgr. Alena Říhová, Ph.D.
- Detekce a analýza poskytované rané péče u osob s poruchami autistického spektra
- Komparace intervenčních přístupů u osob s poruchami autistického spektra
- Preverbální vokalizace u osob s poruchami autistického spektra
- Volné téma
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. Eva Urbanovská
- Využití konceptu Bobath u dětí s ICP
- Bazální stimulace a její využití na ZŠ speciální
- Využití konceptu Bazální stimulace ve zdravotnickém zařízení
- Integrace žáků s autismem na základní škole
- Volné téma
- Volné téma
Témata bakalářských prací pro akademický rok 2011/2012
Mgr. Dita Finková, Ph.D.
- Možnosti uplatnění asistenta pedagoga v individuální integraci žáka se zrakovým postižením na prvním stupni základní školy.
- Integrace žáků na Základní škole.
- Komplexní služby u osob se zrakovým postižením.
- Senior se zrakovým postižením.
- Aktivizační činnosti u osob seniorského věku.
- Vzdělávání žáků se zrakovým postižením v rámci integrace.
Mgr. Adéla Hanáková
- Výchova a vzdělávání žáka s kombinovanou vadou – obsazeno
- Úprava grafomotorických obtíží u dětí předškolního věku – obsazeno
- Možnosti využití Vojtovy metody reflexní lokomoce u klientů s DMO – obsazeno
- Vliv rehabilitačních tříd na jedince s kombinovaným postižením – obsazeno
- Rodič jako nejdůležitější článek v intervenci o dítě s kochleárním implantátem – obsazeno
- Alternativní a augmentativní komunikace u dětí s poruchou autistického spektra se zaměřením na metodu VOKS
PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.
- Školní družina a školní klub ve zdravotnickém zařízení
- Předškolní somatopedická podpora dětí hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení (ozdravovně, léčebně, rehabilitačním ústavu)
- Jedinci jiné kultury ve zdravotnických zařízeních ve speciálně pedagogickém kontextu
- Somatoped v oblasti rané péče dětí s dlouhodobou nemocí
- Aktuální problematika vzdělávání dětí se zdravotním oslabením
- Volné téma
Jiří Kantor
- Hudební kultura osob se zdravotním postižením.
- Česká muzikoterapie – historie a současný stav.
- Rozvoj jemné motoriky u osob s tělesným postižením.
- Specifika vzdělávání žáků po amputacích končetin.
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
- Odměny a tresty ve výchově dětí mladšího školního věku. (zadáno)
- Možnosti interaktivní tabule při vzdělávání žáků s DMO. (zadáno)
- Problematika umístění dítěte s postižením z kojeneckého ústavu do náhradní rodinné péče. (zadáno)
- Možnosti rozvoje komunikativních dovedností u dítěte předškolního věku. (zadáno)
- Volné téma (zadáno)
- Volné téma (zadáno)
doc. PhDr. PaedDr. Olga Krejčířová, Ph.D.
- Netradiční výtvarné techniky v podmínkách školní družiny ZŠ praktické
- Specifické faktory učení osob s těžkým a hlubokým mentálním postižením
- Efektivní dopady rekvalifikačních programů pro osoby se zdravotním postižením
- Zájmová činnost jako faktor celoživotního vzdělávání osob se zdravotním postižením
- Využití metod AAK při aktivizačních činnostech osob s mentálním postižením
- Volné téma
Mgr. Pavel Kučera
- Výuka českého znakového jazyka na školách pro sluchově postižené
- Zařazení kultury neslyšících do vyučovacích předmětů na základních a středních školách pro sluchově postižené
- Divadelní tlumočení pro neslyšící
- Český znakový jazyk a sluchově postižený pedagog v praxi
- Představy neslyšících o tlumočnických službách
- Volné téma
Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.
- Koktavost pohledem zainteresovaného (zadáno)
- Čtení s porozuměním u žáků na druhém stupni základní školy
- Problematika dysgramatismů v řeči dětí předškolního věku
- Fonologické poruchy artikulace u žáků na druhém stupni základní školy
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. Lucia Pastieriková, Ph.D.
- Handle terapie u osob s postižením
- Trávení volného času u seniorů
- Přechod osob se zdravotním postižením ze školního prostředí do samostatného života - obsazena
- Volné téma ("Realizace partnerských vztahů osob s mentálním postižením v domovech pro osoby se zdravotním postižením") – obsazena
- Volné téma („Spolupráce rodiny a MŠ speciální“) – obsazena
- Volné téma („Přístupy k dětem se sluchovým postižením v Maroku“) - obsazena
Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.
- Osobnost teatroterapeuta
- Specifika teatroterapeutické intervence
- Supervize ve školství
- Pohádka jao prostředek terapeutické intervence
- Naplňování základních psychických potřeb prostřednictvím paradivadelních systémů
- Skupinový proces v rámci dramaterapeutického a teatroterapeutického prosesu
Mgr. Vojtech Regec, Ph.D.
- Metoda pevného objetí | zadáno
- Hra u dětí s poruchou autistického spektra | zadáno
- Žák se specifickými poruchami učení na základní škole | zadáno
- Studenti se specifickými poruchami učení na odborných učilištích | zadáno
- Ragby na vozících | zadáno
- Vliv showdownu na nevidomého člověka v jeho běžném živote | zadáno
- Volná téma
Mgr. Michal Růžička, Ph.D.
- Závislost na stimulačních drogách - formy pomoci.
- Možnosti speciálního pedagoga na poli rodinné mediace.
- Krizová intervence ve speciální pedagogice.
- Úskalí dlouhodobé abstinence abstinujících závislých na nealkoholových drogách.
- Terapeutické metody v ambulantní práci se závislými.
- Rodina uživatele drog – možnosti podpory a poradenství.
Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D.
- Rozvoj základních dovedností v prostorové orientaci a braillově písmu žáků na prvním stupni (zadáno)
- Tyflografika a její využívání na základních školách pro žáky se zrakovým postižením. (zadáno)
- Postavení osob se zdravotním postižením v zahraničí. (zadáno)
- Oblíbená kontra povinná či doporučená četba u žáků se zrakovým postižením.
- Volné téma dle návrhu studenta/ky.
- Volné téma dle návrhu studenta/ky.
Mgr. et Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.
- Komparace pregraduální a postgraduální přípravy logopedů v ČR a zahraničí
- Osobnost Marie Damborské a její přínos ve speciální pedagogice
- Využití kresby v rámci logopedické intervence u vybraného typu narušené komunikační schopnosti
- Volné téma
- Volné téma
- Možnosti rozvoje kvantity vokálů u dětí předškolního věku
Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.
- Počítač jako pomocník reedukace dětí se SPU
- Skupinová receptivní muzikoterapie – ověřování účinků různých metod a technik u klientů se zdravotním postižením
- Polyestetická biblioterapie – možnosti využití u dětí se zdravotním postižením
- Rychlost a přesnost v kontextu grafomotorického rozvoje dětí se SPU dysgrafie
- Netradiční tvary fontů písma a SPU dyslexie
- Poetoterapeutická intervence a zdravotně postižený klient
prof. dr. Milan Valenta, Ph.D.
- Ontogeneze kresby u dětí s mentálním postižením
- Výtvarný artbrut (u mentálně postižených jedinců)
- Komparativní studie v dramaterapii
- Kresba jako diagnostický fenomén
- Volné expresivně-terapeutické téma
- Biblioterapie – komparativní studie (překlady – ruština)
doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.
- Specifický podíl logopeda na rozvoji komunikační schopnosti dětí/žáků/studentů migrantů v ČR.
- Intervence žáků se specifickou poruchou matematických schopností.
- Podíl speciálního pedagoga na prevenci poruch hlasu u dětí.
- Logopedická intervence u osob v geriatrických zařízeních.
- Volné téma
- Volné téma
Témata bakalářských prací pro akademický rok 2010/2011
Mgr. Dita Finková, Ph.D.
- Využití terapeutických přístupů u osob vícenásobně postižených.
- Výuka cizích jazyků na základní škole pro zrakově postižené.
- Zpracování literárního díla na bázi tyflografiky vhodného pro žáky na 1. stupni základní školy.
- Možnosti uplatnění asistenta pedagoga u žáků se zrakovým postižením.
- Senior se zrakovým postižením.
- Sebeobsluha u osob seniorského věku se zrakovým postižením.
Mgr. Adéla Hanáková
- Možnosti využití Vojtovy metody reflexní lokomoce u klientů s dětskou mozkovou obrnou. (obsazeno - Libuše Juřičková)
- Zjištění přístupnosti objektů osobám těžce tělesně postiženým v lázeňském městě Luhačovice. (obsazeno - Petr Vaněk)
- Komunikace slyšících rodičů s neslyšícím dítětem. (obsazeno - Lucie Cimalová)
- Rodič jako nejdůležitější článek v intervenci o dítě s kochleárním implantátem. (obsazeno - Jiřina Bisová)
- Vliv rehabilitačních tříd na žáky se zdravotním postižením. (obsazeno – Adéla Komárková)
- Úprava grafomotorických obtíží u dětí předškolního věku. (obsazeno – Iveta Čmielová)
PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.
- Předškolní somatopedická podpora dětí hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení
(ozdravovně, léčebně, rehabilitačním ústavu)
- Koncepty pohybové stimulace žáků se speciální vzdělávací potřebou v somatopedické
oblasti
- Volnočasové aktivity dětí hospitalizovaných na dětském oddělení nemocnice
- Komunikace jedinců jiné kultury ve zdravotnických zařízeních (v somatopedickém
kontextu)
- Komunikace jedinců jiné kultury v zařízeních pro tělesně postižené
- Volné téma dle výběru posluchače
Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D.
- Problematika vyrovnávání se ze smrtí z pohledu klientů s mentálním postižením žijících v ústavním zařízení. (zadáno)
- Specifika v poskytování osobní asistence z pohledu svobody a samostatnosti u klientů s tělesným postižením a klientů v tělesným v kombinaci s mentálním postižením (zadáno)
- Vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením – komparace možností a systému v české republice a v Německu. (zadáno)
- Určení hranice mezi péčí a asistencí v ponímání služby osobní asistence poskytované osobě s tělesným postižením různého stupně. (zadáno)
- Přístupnost vzdělávacích a kulturních zařízení v rámci Olomouce pro osoby na vozíku. (zadáno)
- Pracovní uplatnění osob s epilepsií – kasuistická studie. (zadáno)
- Situace v rodině vychovávající dítě s PAS. (zadáno)
- Komparace vlivu terapeutických metod v práci s klienty v rehabilitační třídě. (zadáno)
- Vliv rehabilitačních technik na děti předškolního věku s DMO. (zadáno)
Mgr. Jiří Kantor
- Evidence využívaných fyzioterapeutických metod a konceptů u osob s omezením hybnosti.
- Rituály v edukaci, terapii a běžném životě.
- Hudební nástroje a jejich využití při práci speciálního pedagoga. (zadané)
- Zvuková stimulace u předčasně narozených dětí – měření výsledků intervence na neontologickém oddělení FN v Olomouci.
- Management nevhodného sexuálního chování u osob s těžkým kombinovaným postižením.
- Volné téma.
Mgr. Pavel Kučera
- Prstová abeceda a jejich role ve vzdělávání žáků se sluchovým postiženým na 1.stupni základní školy
- Dětský slovník českého znakového jazyka
- Dostupnost tlumočnických služeb pro neslyšící ve státní správě
- České a moravské znaky – regionální dialekt Neslyšících
- Technické kompenzační pomůcky pro neslyšící
- Číslovky v českém znakovém jazyce
Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
- Kvalita života rodičů dítěte s kombinovaným postižením - obsazeno
- Kvalita života dospělých osob s mentálním postižením na Zábřežsku - obsazeno
- Globální pohled na člověka s mentálním postižením v proměnách času - obsazeno
- Možnosti a meze mapování kvality života osob s mentálním postižením - obsazeno
- Individuální integrace dívky s autismem ve waldorfské škole Alder Bridge School v Aldermaston Wharf - obsazeno
- Možnosti podpory a rozvoje prosociálního chování u dětí v mateřské škole - obsazeno
- Snížení věkové hranice pro zařazení dětí do mateřských škol ze tří na dva roky - obsazeno
prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.
- Zájmová orientace žáků se zrakovým postižením v 5.třídě ZŠ.
- Zájmová orientace žáků se zrakovým postižením v 8.třídě ZŠ.
- Zájmová orientace žáků se zrakovým postižením ve 2.ročníku střední školy.
- Zájmová orientace žáků se zrakovým postižením ve 4.ročníku střední školy.
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.
- Dítě s incipientní koktavostí v mateřské škole
- Lateralita u klientů s vývojovou dysfázií - zadáno
- Čtení s porozuměním v elementární třídě základní školy
- Fonemické uvědomění u žáků na prvním stupni základní školy
- Jazykový cit u žáků na prvním stupni základní školy - zadáno
- Volné téma
Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.
- Potenciál speciálněpedagogických intervencí při podpoře kvality života seniorů s demencí.
- Potenciál speciálněpedagogických intervencí při podpoře kvality života seniorů s demencí.
- Aspekty kvality života osob seniorského věku závislých na péči.
- Aspekty kvality života osob seniorského věku závislých na péči.
- Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
- Aspekty kvality života osob pečujících o osoby seniorského věku.
doc. PaedDr. Alžběta Peutelschmiedová, Ph.D.
- Bilingvální dítě v mateřské škole.
- Předčítání jako faktor aktivizace slovní zásoby u dětí předškolního věku
- Vliv masmédií na mluvní projev dítěte předškolního věku
Mgr. Vojtech Regec
- Prístupnosť webových stránok pre jednotlivcov so zdravotným postihnutím
- Asistenčné technológie pre jednotlivcov so zrakovým postižením
- Využitie GPS v oblasti navigácie jednotlivcov so zrakovým postihnutím
- Volné téma (3x)
Mgr. Michal Růžička, Ph.D.
- Historické pozadí zneužívání nealkoholových návykových látek.
- Pervitin jako fenomén české drogové scény.
- Metody ambulantní práce s lidmi ohroženými závislostí na hazardní hře.
- Fenomén závislosti na virtuálním světě.
- Fenomén závislosti na počítačových hrách.
- Volné téma.
Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.
- Možnosti rozvoje povědomí o lidském těle v předškolním a mladším školním věku u dětí s těžkým zrakovým postižením.
- Nejčastější příčiny zrakového postižení v populaci žáků základních a středních škol a v populaci dospělých osob se zrakovým postižením. (téma je již zadané)
- Výuka hry na hudební nástroj u dětí a žáků se zrakovým postižením.
- Volné téma dle volby studenta.
Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.
- Problematika poskytování logopedické intervence v dětských domovech.
- Volné téma.
- Možnosti rozvoje fonematického sluchu u dětí mladšího školního věku.
- Možnosti logopedické prevence v mateřské škole – zadáno.
- Zhodnocení existence a přínosu školního speciálního pedagoga a psychologa na ZŠ.
- Volné téma.
doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.
- Specifika komunikace s osobymi se sluchovým postižením ve zdravotnických zařízeních
- Historie spolků a organizací sluchově postižených na Moravě
- Připravenost dětí se sluchovým postižením na vstup do základní školy
- Úprava beletrie pro jedince se sluchovým postižením – komiks
- Úloha jednoduchých narativních textů při rozvoji čtenářských dovedností dětí se sluchovým postižením
- Specifika jazykových rovin u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
Mgr. Kateřina Stejskalová
- Kvalita života uživatelů vodicích psů.
- Podmínky zrakové hygieny na běžných školách v kontextu integrace žáků se zrakovým postižením.
- Volné téma.
Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.
- Problematika odkladů školní docházky ve vztahu k určitému regionu
- Využití muzikoterapie při práci s klientelou se specifickými vzdělávacími potřebami
- Využití poetoterapie a biblioterapie u klientely se specifickými vzdělávacími potřebami
- Využití animoterapií u klientely se specifickými vzdělávacími potřebami
- Problematika laterality ve vztahu ke SPUCH
- Problematika jemné a hrubé motoriky ve vztahu ke SPUCH
doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.
- Vybrané typy poruch kalkulie jako specifický problém vznikající na bázi jazykových deficitů.
- Pravohemisférové deficity v logopedii – analýza dosavadního stavu vědění z pohledu teorie a praxe.
- Získaná neurotická nemluvnost u dospělých klientů – logoped jako součást interdisciplinárního týmu.
- Specifický podíl logopeda na rozvoji komunikační schopnosti dětí/žáků/studentů migrantů v ČR.
- Volné téma
- Volné téma
Témata bakalářských prací pro akademický rok 2009/2010

PhDr. Petra Bendová, Ph.D.
- AAK u osob s kombinovaným postižením.
- Pracovní rehabilitace osob s poruchou mobility.
- Herní specialista.
- Rozvoj jemné motoriky u dětí s dg. DMO.
Mgr. Dita Finková, Ph.D.
- Možnosti uplatnění asistenta pedagoga při integraci žáků se zrakovým postižením.
- Zpracování literárního díla na bázi tyflografiky vhodné pro žáky 2. stupně základní školy.
- Komunikace osob se zrakovým postižením.
- Specifika předškolního vzdělávání dětí se zrakovým postižením v běžné MŠ a v MŠ pro zrakově postižené.
- Senior a současnost.
- Volné téma.
Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D.
- Spolupráce institucí u osob ohrožených sociálně patologickým vývojem
- Motivace dětí v podmínkách ústavní výchovy
- Agresivita mezi dětmi v podmínkách školy
- Agrese a agresivita v podmínkách ústavní výchovy
- Volné téma (zadáno)
- Volné téma (zadáno)
Mgr. et Mgr. Marie Chrásková
- Burn-out syndrom – nebezpečí v pomáhajících profesích.
- Tísňová péče AREÍON a její využívání seniory.
- Pohybové aktivity seniorů jako důležitý aktivizační faktor ve stáří (zadané téma).
- Výchova a vztah dětí ve vícečetných rodinách (zadané téma).
- Školní družina a její formativní vliv na žáky základní školy (zadané téma).
- Současné možnosti terapeutické péče o děti s poruchami imunitního systému a alergickými projevy (zadané téma).
Mgr. Kateřina Jeřábková, Ph.D.
- Specifika rané péče u dětí se speciálními potřebami
- Asistence ve školském zařízení
- Sociální služby pro osoby se speciálními potřebami
- Rodina dítěte s postižením nebo znevýhodněním
- Komplexní rehabilitace u osob se speciálními potřebami
- volné téma
PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.
- Předškolní somatopedická podpora dětí hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení
- Školní somatopedická podpora žáků a studentů hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení
- Jedna z nemocí slavných – epilepsie v somatopedickém kontextu
- Speciálněpedagogická intervence jedinců s DMO a jejich rodinu
Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D.
- Metody zážitkové pedagogiky jako prostředek podpory vnímání jinakosti
- Supervize a její významy v práci speciálních pedagogů
- Odlehčovací služby pro rodiny s dítětem s postižením - nabídka a poptávka v Olomouckém (příp. jiném) kraji
- Kompetence pro výkon osobní asistence - teorie a praxe
- Člověk s mentálním postižením a rodičovství
- Nezisková organizace jako prostor pro realizaci a podporu rodičů dětí s postižením
Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
- Pomůcky pro sexuální výchovu osob s mentálním postižením.
- Pomůcky pro výchovu k rodičovství osob s mentálním postižením.
- Dobrovolnictví ve speciálněpedagogické praxi.
- Možnosti a meze mapování kvality života osob s mentálním postižením.
- Volné téma
- Volné téma
doc. PhDr. PaedDr. Olga Krejčířová, Ph.D.
- Alternativní činnosti v chráněných pracovních dílnách
- Sociální pracovník jako organizátor aktivizačních činností osob se zdravotním postižením
- Atributy vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením
- Dimenze volnočasových aktivit v domovech pro osoby s mentálním postižením
- Realizace programů zaměřených na prevenci sociálně patologických jevů v domovech pro osoby s mentálním postižením
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. Jiří Langer, Ph.D.
- Volnočasové aktivity jako nástroj socializace osob s hluchoslepotou
- Lexikografie znakového jazyka – preference uživatelů slovníků
- Komunikace slyšícího dítěte s neslyšícími rodiči
- Odborná příprava tlumočníků znakového jazyka v ČR a zemích EU
- Volné téma
- Volné téma
prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.
- Uplatnění tyflografiky v mateřských školách.
- Uplatnění tyflografiky na základních školách.
- Uplatnění tyflografiky na středních školách.
- Uplatnění tyflografiky v práci s dospělými osobami se zrakovým postižením.
- Volné téma
- Volné téma
Doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.
- Vzdělávání žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí (srovnávací studie se zahraničím)
- Zajištění odpovídající výživy u klientů sociálních služeb ve IV. stupni závislosti na péči
- Vzdělávací a supervizní potřeby pracovníků v sociálních službách pečujících o osoby ve IV. stupni závislosti na péči
- Ošetřovatelské úkony u klientů sociálních služeb ve IV. stupni závislosti na péči
- Volné téma dle výběru posluchače
Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.
- Rozvoj smyslu pro rytmus a diferenciace kvantity vokálů u dětí předškolního věku.
- Diagnostika a možnosti úpravy grafomotorických obtíží u dětí předškolního věku.
- Specifické projevy v morfologicko-syntaktické jazykové rovině u klientů s vývojovou dysfázií.
- Jazyková příprava na čtení v oblasti fonologického uvědomění.
- Volné téma.
- Volné téma.
Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.
- Potenciál speciálněpedagogických intervencí při podpoře kvality života seniorů s demencí.
- Aspekty kvality života osob seniorského věku závislých na péči.
- Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
- Aspekty kvality života osob pečujících o osoby seniorského věku.
- Volné téma.
- Volné téma.
Mgr. Lucia Pastieriková
- Alternativní a augmentativní komunikace ve školních zařízeních při práci s dětmi s poruchou autistického spektra
- Kvalita života rodin dětí s PAS
- Význam spolupráce školních zařízení a rodin dětí s poruchou autistického spektra
- Alternativní formy vzdělávání dětí s PAS z pohledu školy
- Historie péče o osoby s MR
- Vzájemná spolupráce školy a rodiny s žákem s MR
Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.
- Možnosti spolupráce školských poradenských pracovníků s rodiči žáků s problémovým chováním
- Psychosociální potřeby pedagogů v rámci prevence syndromu vyhoření
- Žák s ADHD v běžné ZŠ – možnosti a efektivita intervence
- Agresivní projevy dětí v MŠ
- volné téma
- volné téma
prof. PhDr. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.
Zájemci o téma si připraví vlastní představu o zpracování – projekt práce a seznam související literatury
- Dítě předškolního věku v integrované edukaci.
- Dítě s kombinovanou vadou a rozvoj komunikačních kompetencí.
- Dostupnost SPPG péče v předškolním věku dětí s postižením.
- Stav informovanosti rodičů dětí s kombinovanými vadami.
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. Vojtech Regec
- Depistáž ve speciální pedagogice
- Internetové poradenství ve speciální pedagogice
- Moderní trendy v tyflografice ve vzdělávání osob se zrakovým postižením
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.
- Specifika integračního procesu v předškolním věku (zamluveno)
- Specifika práce na počítači osobami se zrakovým postižením (zamluveno)
- Vzdělávání seniorů se zrakovým postižením v oblasti informačních technologií (zamluveno)
- Příprava dítěte se zrakovým postižením na školní docházku
- Možnosti využití expresivních terapeutických technik u osob se zrakovým postižením
- Volné téma podle návrhu studenta
Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.
- Problematika logopedické intervence v dětských domovech.
- Nejvýraznější přínosy Miloše Sováka v logopedii.
- Možnosti rozvoje fonematického sluchu u dětí mladšího školního věku.
- Současné možnosti logopedické prevence a osvěty.
- Zhodnocení existence a přínosu školního speciálního pedagoga a psychologa na ZŠ.
- Osobnost Marie Damborské a její přínos pro speciální pedagogiku.
doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.
- Krátké narativní texty pro sluchově postižené - comics
- Komunikace jedinců se sluchovým postižením při kolektivních sportech
- Námětové hry u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
- Nedoslýchavost v období sénia
Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.
- Muzikoterapeutické a poetoterapeutické techniky u dětí na ZŠ speciálních a praktických
- Využití poetoterapie v dotykové terapii u dětí s mentálním postižením
- Terapeutická práce s textem u klientely dětí se speciálními potřebami
- Diagnostika hudebních vloh a nadání u dětí s mentálním postižením
- volné téma
- volné téma
prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
- Pracovní a sociální kompetence žáků základní školy praktické
- Metodika dramatoterapie pro instituce sociálních služeb
- Teatroterapie osob s duševní poruchou.
- Komparativní studie v dramaterapii
- Kvalita života osob s mentálním postižením
- Biblioterapie – komparativní studie (překlady – ruština)
- Volné expresivně-terapeutické téma
doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.
- Využití teleedukace a telepractice v moderní logopedické intervenci.
- Vybrané typy poruch kalkulie jako specifický problém vznikající na bázi jazykových deficitů.
- Tumultus sermonis v komplexním náhledu.
- Pravohemisférové deficity v logopedii – analýza dosavadního stavu vědění z pohledu teorie a praxe.
- Získaná neurotická nemluvnost u dospělých klientů – logoped jako součást interdisciplinárního týmu.
- Volné téma
Témata bakalářských prací pro akademický rok 2008/2009
PhDr. Petra Bendová, Ph.D.
- Sociální čtení v procesu edukace osob s mentálním postižením.
- Využitelnost nabídky sociálních služeb u osob s poruchou mobility.
(lze pojmout jako analýzu nabídky sociálních služeb pro osoby s PM v rámci určitého regionu či kraje ČR)
- Metodika prof. Kábele ve speciálně pedagogické teorii a praxi.
- Ucelená rehabilitace osob s vrozenou poruchou mobility.
(lze pojmout jako případovou studii, popř. zaměřit na vybraný druh PM)
- Koncepce ucelené rehabilitace v kontextu intervence o osoby se získanou poruchou mobility.
(lze pojmout jako případovou studii, popř. se zaměřit na vybraný druh PM)
- Realizace volnočasových aktivit na středních školách pro tělesně postižené v ČR.
- Specifika komunikace dětí s PAS.
- Rehabilitace pohybově postižených osob v období dospělosti a sénia.
Mgr. Dita Finková, Ph.D.
- Volnočasové aktivity dospělých osob se zrakovým postižením v kraji Vysočina.
- Volnočasové aktivity jedinců s mentální retardací.
- Děti se zrakovým postižením v dětských domovech.
- Snoezelen.
- Zpracování literárního díla na bázi tyflografiky vhodné pro děti na 1. stupni základní školy.
- Problematika nadaného dítěte v období předškolního věku.
Mgr. Marie Chrásková
- Formování hodnotového systému dětí předškolního věku.
- Rodina a její vliv na způsoby trávení volného času dětí.
- Kluby pro seniory jako činitelé psychické a sociální stimulace.
- Využití motivačních prvků při práci se seniory.
- Malnutrice a její dopad na osoby seniorského věku.
- Zařízení hospicového typu a jejich nezastupitelné místo ve společnosti.
Mgr. Kateřina Jeřábková, Ph.D.
- Mediální obraz lidí s postižením
- Vztah společnosti k lidem s postižením
- Reflexe zavádění standardů kvality v sociálních službách z pohledu poskytovatelů sociálních služeb
- Reflexe zavádění standardů kvality v sociálních službách z pohledu uživatelů sociálních služeb (případně pečujících osob)
- Kvalita života osob pečujících o jedince ve III. a IV. stupni závislosti
- Významní lidé s postižením v České republice (případně v zahraničí)
PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.
- Klimatoterapie v zařízení somatopedického typu
- Základy rodinné a sexuální výchovy ve škole somatopedického typu
- Prevence imobilizačního syndromu osob se speciální vzdělávací potřebou v somatopedické praxi
- Multikulturní komunikace jedinců jiné kultury v somatopedickém kontextu
- Podpora počítačové gramotnosti u osob s poruchou mobility
- Středoškolští studenti s poruchou mobility a jejich speciální vzdělávací potřeby
Mgr. Petra Jurkovičová
- Možnosti speciálně pedagogického poradenství jako podpory pro rodiny s postiženým dítětem
- Podmínky podpory a práce s dospělými se získaným tělesným postižením
- Kompetence a osobnostní předpoklady speciálního pedagoga jako učitele na škole při zdravotnickém zařízení
- Poradenství poskytované mladým dospělým s tělesným postižením v oblasti přípravy pro samostatný život
- Sexuální výchova a příprava na partnerský život u dospívajících s tělesným postižením
- Aktuální otázky integrovaného vzdělávání dětí s tělesným postižením
Mgr. Pavel Klech
- Terapie ve speciální pedagogice.-Stránělová-zaměření na lppj
- Historie péče o osoby s MR.
- Vzájemná spolupráce školy a rodiny s žákem s MR.-Poláchová
- Postoje společnosti k osobám s MR.
- Významné české osobnosti v oblasti psychopedie.
- Profesní orientace žáků základní školy praktické.
Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
- Canisterapie a felinoterapie v Léčebně dlouhodobě nemocných ve Šternberku. (obsazeno)
- Specifika života rodiny s dospělým jedincem s Downovým syndromem. (obsazeno)
- Odklad školní docházky v rámci rozvoje individualizace v mateřské škole. (obsazeno)
- Výchova k partnerství u osob se středně těžkou mentální retardací. (obsazeno)
- Sexualita a partnerské vztahy u mladých lidí s mentálním postižením. (obsazeno)
- Kvalita života dospělých osob s mentálním postižením ve Zlínském kraji. (obsazeno)
doc. PhDr.PaedDr.Olga Krejčířová, Ph.D.
- Využití ergoterapeutického centra v domově pro osoby se zdravotním postižením
- Zařazení péče o osoby se zdravotním postižením do systému komunitního plánování města
- Mechanismy bezpečnostních aktivit při práci s osobami se zdravotním postižením
- Terénní služba jako významný faktor socializace osob se zdravotním postižením
- Komunikační modely v systému zdravotnického zařízení
- Aktivizační činnosti v domově pro osoby se zdravotním postižením v kontextu specifik lokality
Mgr. Jiří Langer, Ph.D.
- Historické pohledy na komunikaci ve vzdělávání sluchově postižených
- Uplatnění absolventů středních škol pro sluchově postižené v ČR
- Občané se sluchovým postižením a záchranný systém – analýza a komparace situace v České republice a v zemích Evropské unie
- Reflexe realizace vzdělávacích přístupů ve školách pro sluchově postižené v ČR
- Taktilní znakový jazyk hluchoslepých – aktuální situace v zahraničí
- Depistáž sluchově postižených – aktuální situace v ČR
Prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.
- Uplatnění tyflografiky v mateřských školách.
- Uplatnění tyflografiky na základních školách.
- Uplatnění tyflografiky na středních školách.
- Uplatnění tyflografiky v práci s dospělými osobami se zrakovým postižením.
doc. Jan Michalík
- Příklady diskriminace občanů se zdravotním postižením
- Analýza dávek sociální péče občanů se zdravotním postižením
- Postavení sourozenců dětí se zdravotním postižením
Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.
- Rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku.
- Jazykový cit a jazyková příprava dětí v předškolním oddělení mateřské školy.
- Komunikace s klienty s narušením komunikační schopnosti.
- Dítě s incipientní koktavostí v rodině.
- Dítě s rinolálií v mateřské škole.
- Aktuální řešení obtíží dyslektického, dysgrafického, dysortografického charakteru u dětí staršího školního věku.
O. Müller, Ph.D.
- Speciálněpedagogické intervence u seniorů s demencí.
- Speciálněpedagogické intervence u seniorů s demencí.
- Aspekty kvality života osob seniorského věku.
- Aspekty kvality života osob seniorského věku.
- Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
- Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.
- Problematika přípravy dětí v dětském domově do samostatného života
- Strukturované drama; jeho odkaz v dramaterapii a dramice
- Paradivadelní systémy v práci s dětmi s mentálním postižením
- Příčiny umístění dětí do výchovných ústavů
- Teatroterapie u osob s duševním onemocněním
Doc. PhDr., PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.
- Dítě s kombinovanou vadou a rozvoj komunikačních kompetencí.
- Stav informovanosti rodičů dětí s kombinovanými vadami.
- Matematické kompetence a jejich rozvoj v předškolním věku.
- Kresba jako technika k rozvoji komunikačních kompetencí v předškolním věku u dětí s postižením.
- Profesní orientace a příprava u žáků se sluchovým postižením.
- IVP a jeho využití v praxi. (zaměření na předškolní nebo školní věk)
Mgr. Eva Rádlová, Ph.D.
- Dětská kniha v rozvoji komunikačních schopností dítěte raného a předškolního věku
- Obrazový a textový materiál v terapii dyslalie u dětí předškolního věku
- Dítě z bilingvního prostředí v mateřské škole
- Motivace a aktivizace při úpravě dyslálií
- Využití dětských periodik v logopedické intervenci v podmínkách mateřské školy
- Dítě s narušenou komunikační schopností v podmínkách běžné mateřské školy
Mgr. Michal Růžička, Ph.D.
Zadáno:
- Možnosti sociální rehabilitace po výkonu trestu
- Specifika práce v zařízeních ústavní péče
- Význam výtvarných aktivit dětí v dětském domově
- Specifika speciálně pedagogické praxe v nízkoprahovém klubu pro děti a mládež
- Význam institutu vykázání pro motivaci oběti ke změně životního stylu
Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.
- Rozvoj komunikačních dovedností u dětí a žáků se zrakovým postižením
- Studium osob se zrakovým postižením na vyšších odborných školách a vysokých školách v ČR
- Úspěšní sportovci se zrakovým postižením
- Úprava domácího prostředí pro dítě se zrakovým postižením
- Specifika práce se seniorem se zrakovým postižením
- Profesní poradenství pro žáky se zrakovým postižením
Mgr. et Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.
- Problematika rizika dyslexie u dětí předškolního věku.
- Možnosti rozvoje fonematického sluchu u dětí předškolního věku.
- Specifické vývojové poruchy učení u studentů VŠ.
- Problematika logopedické intervence ve vybraných dětských domovech.
- Odkaz Miloše Sováka v logopedii
Doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.
- Specifika práce IT u osob zralého věku
- Specifika sociální práce se zdravotně znevýhodněnými občany – komunikační aspekty
- Spolupráce rodičů se sluchovým postižením při edukaci dítěte předškolního věku
- Historie péče o děti se sluchovým postižením v předškolním věku
- Sluchová výchova u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
- Dítě se sluchovým postižením ve slyšící rodině – sourozenecké vztahy
Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.
- Muzikoterapeutické a poetoterapeutické techniky u dětí s diagnózou ADHD
- Využití muzikoterapie v dotykové terapii u dětí s mentálním postižením
- Techniky arteterapie v prostředí DD
- Školní zralost a problematika odkladů školní docházky u dětí předškolního věku
- Rozvoj grafomotoriky u předškolních dětí
- Techniky muzikoterapie v prostředí psychiatrické léčebny
Doc.dr.Milan Valenta,Ph.D.
- Pracovní a sociální kompetence žáků základní školy praktické
- Metodika dramatoterapie pro instituce sociálních služeb
- Teatroterapie osob s duševní poruchou.
- Komparativní studie v dramaterapii
- Rituál v dramaterapii
- Kvalita života osob s mentálním postižením
doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.
- Práce s dětmi s poruchou autistického spektra pohledem asistenta pedagoga. (Martina Rosová – SPP pro vychovatele)*
- Poruchy autistického spektra z pohledu speciálněpedagogické andragogiky. (Pytolajová, Simona – SPP andragogika).*
- Specifika logopedické intervence u dětí z bilingvního prostředí.
- Metodická úskalí práce s žáky či studenty s dyskalkulií.
- Logopedická intervence u osob v období sénia.
- Netradiční metody logopedické prevence.
(témata vyznačená * byla již předběžně konzultována s konkrétními studenty; směrodatné však bude odevzdání příslušného odsouhlaseného zadání práce)