Ze školy by měl vycházet mladý člověk jako harmonická osobnost, nikoliv jako specialista. Einstein     English version



LMS UNIFOR

Blind Friendly Web

Témata diplomových prací pro akademický rok 2013/2014

Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.

  1. Individuální integrace dítěte s lehkým mentálním postižením v běžné základní škole (obsazeno).
  2. Aspekty školní neúspěšnosti dětí z neúplných rodin na prvním stupni základní školy (obsazeno).
  3. Dítě s hlubokou mentální retardací v rodině (obsazeno).
  4. Rozvoj jedince s mentální retardací v Centru denních služeb Emanuel (obsazeno).
  5. Rozvoje alternativní a augmentativní komunikace u dítěte s Downovým syndromem a v jeho rodině (obsazeno).
  6. Volné téma (obsazeno).

PhDr. Alena Říhová, Ph.D.

  1. Logopedická intervence u osob s Rettovým syndromem
  2. Logopedická intervence u osob s Apertovým syndromem
  3. Specifika ontogeneze komunikace u osob s poruchami autistického spektra
  4. Volné téma
  5. Volné téma
  6. Volné téma

PhDr. Kateřina Stejskalová, Ph.D.

  1. Postavení integrovaných žáků se zrakovým postižením ve vrstevnické skupině
  2. Pozitivní diskriminace a její projevy v kontextu osob se zrakovým postižením
  3. Interaktivní tabule ve výuce žáků a studentů se zrakovým postižením
  4. Volné téma



Témata diplomových prací pro akademický rok 2012/2013

Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.

  1. Příprava osob s mentálním postižením na rodičovskou roli (zadáno)
  2. Kvalita života rodičů a sourozenců osob s mentálním postižením (zadáno)
  3. Komparace využití médií lidmi s mentálním postižením a intaktní populací (zadáno)
  4. Kvalita života a potřeby osob pečujících o rodinného příslušníka seniorského věku (zadáno)
  5. Integrace dětí se zdravotním postižením do mateřské školy (zadáno)
  6. Volné téma (zadáno)

Mgr. Kristýna Krahulcová

  1. Možnosti a meze tanečně-pohybové terapie: Obsazeno
  2. Využití dramaterapie při léčbě drogově závislých
  3. Možnosti storytellingu v dramaterapii
  4. Volné téma
  5. Volné téma
  6. Volné téma

doc. PhDr. PaedDr. Olga Krejčířová, Ph.D.

  1. Žák se sociokulturním znevýhodněním na základní škole
  2. Řešení nezaměstnanosti osob s mentálním postižením formou rekvalifikačních kurzů
  3. Profesní možnosti osob s mentálním postižením
  4. Význam neocenitelných benefitů zaměstnanosti pro osoby s mentálním postižením
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.

  1. Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým zdravotním postižením (specifikace dle postižení)
  2. Posuzování míry (hloubky) SVP u žáků se zdravotním postižením (vybraná země Evropy)
  3. Aplikace Katalogů posuzování míry SVP do činnosti SPC ČR
  4. Problematika burn out syndromu v praxi pomáhajících profesí
  5. Postavení otců v rodině pečující o dítě se ZP

Pozn. všechna témata jsou rámcová – a budou specifikována v dohodě se studentem (pokud se jedná o bakalářské práce – předpokládá se stejné zaměření - ale jen na teoretickou část – v magisterských bude přítomno i šetření či výzkum)

Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.

  1. Analýza současného stavu připravenosti pedagogů 1. stupně základních škol k práci s žáky s narušenou komunikační schopností - Marcela Jindrová
  2. Porozumění čtení u žáků s vývojovou dysfázií - Eliška Haltofová
  3. Uplatnění hudby v logopedické intervenci u osob se symptomatickými poruchami řeči - Tereza Pellechová
  4. Specifika ve vývoji řeči u dětí v mateřské škole s výukou anglického jazyka - Markéta Kopecká
  5. Terapie koktavosti u žáků školního věku - Marika Jančálková
  6. Porozumění čtení u žáků 2. stupně základní školy – Jana Skořepová
  7. Volné téma - Tereza Sedlářová

Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.

  1. Kvalita života osob seniorského věku s demencí.
  2. Speciálněpedagogické přístupy k osobám seniorského věku.
  3. Aspekty kvality života osob pečujících o osoby seniorského věku.
  4. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
  5. Volitelné téma.
  6. Volitelné téma.

Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.

  1. Inscenační proces v teatroterapii
  2. Efektivita teatroterapeutické intervence
  3. Narativní přístupy v ČR
  4. Účinné principy v teatroterapii
  5. Paradivadelní systémy v kontextu morálního vývoje
  6. Paradivadelní postupy v rámci psychoterapeutické intervence
  7. Integrace na základních uměleckých školách v ČR

Mgr. Alena Říhová, Ph.D.

  1. Raná komunikace s dítětem se sluchovým postižením (obsazeno: Tereza Javorková)
  2. Možnosti užití znakového jazyka u osob s poruchami autistického spektra (obsazeno: Lenka Mervartová)
  3. Možnosti stimulace pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra (obsazeno: Helena Mikudová
  4. Informovanost o problematice specifických vývojových poruch učení u pedagogů na 2. stupni základních škol (obsazeno: Hana Krejzarová)
  5. Individuální podpora komunikční schopnosti jako možnost rozšíření přípravy studentů na výkon v profesi logopeda (obsazeno: Lenka Copková)
  6. Dyslálie u dospělých osob (obsazeno: Monika Balíková)

Mgr. Eva Urbanovská

  1. Integrace žáků s Aspergerovým syndromem na střední škole
  2. Postavení rodiče jako člena rehabilitačního týmu v rámci rehabilitace dítěte s ICP
  3. Proces pracovní rehabilitace osob s tělesným postižením poúrazové etiologie
  4. Aplikované pohybové aktivity u osob s tělesným postižením
  5. Volné téma
  6. Volné téma



Témata diplomových prací pro akademický rok 2011/2012

Mgr. Dita Finková, Ph.D.

  1. Aspergerův syndrom na Základní škole.
  2. Informační technologie  a jejich využití u osob se zrakovým postižením.
  3. Asistent pedagoga  a jeho význam při vzdělávání žáků a studentů se zrakovým postižením.
  4. Specifika předškolního vzdělávání dětí s kombinovaným postižením v MŠ.
  5. Využití terapeutických přístupů u osob se zrakovým postižením seniorského věku.
  6. Využití terapeutických přístupů u osob vícenásobně postižených.

Mgr. Adéla Hanáková

  1. Materiál pro dospělé v logopedické intervenci dyslálie – obsazeno
  2. Komplexní péče o děti s kochleárním implantátem – obsazeno
  3. Sociální rehabilitace u klientů s DMO – obsazeno
  4. Výchova a vzdělávání nadaných dětí – obsazeno
  5. Logopedická péče u neurologických pacientů – obsazeno
  6. Logopedická intervence u chlapců s Duchennovou svalovou dystrofií.

PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.

  1. Somatopedická podpora jedinců hospitalizovaných ve zdravotnických  zařízeních
  2. Kvalita života rodiny dítěte s diagnózou spinální svalová atrofie
  3. Hospitalizace dětí jiné kultury a jejich vzdělávání ve zdravotnických zařízeních  (v somatopedickém kontextu)
  4. Individuální vzdělávání jedinců se speciální potřebou z pohledu somatopedické praxe
  5. Žáci s obezitou v ZŠ při léčebně
  6. Volné téma

Mgr. Jiří Kantor

  1. Management sexuálního chování u osob s těžkým kombinovaným postižením.
  2. Práce s klientem s těžkým kombinovaným postižením.
  3. Speciálně pedagogická intervence v ZŠ při zdravotnických zařízeních.
  4. Terapeutické přístupy u osob se specifickými potřebami.
  5. Vytvoření počítačového programu pro nácvik čtení (ve spolupráci s psycholingvistkou Mgr. R. Majerovou z Jedličkova ústavu).
  6. Volné téma.
  7. Volné téma.

Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.

  1. Rozvoj jemné a hrubé motoriky u osob s mentální retardací. (zadáno)
  2. Posilování kompetencí člověka s mentálním postižením k osobnímu rozvoji a zapojení do společnosti prostřednictvím sociálních služeb poskytovaných o.s. SPOLU Olomouc. (zadáno)
  3. Kriminalita páchaná na seniorech. (zadáno)
  4. Možnosti rozvoje člověka s mentální retardací v prostředí denního stacionáře. (zadáno)
  5. Problematika sexuality v domově pro osoby se zdravotním postižením. (zadáno)
  6. Sourozenecké vztahy ovlivněné kombinovaným postižením. (zadáno)
  7. Spokojenost uživatelů s mentálním postižením s poskytovanými službami v denním stacionáři Zdislava. (zadáno)

doc. PhDr. PaedDr. Olga Krejčířová, Ph.D.

  1. Možnosti řešení nezaměstnanosti osob se zdravotním postižením formou rekvalifikačních kurzů
  2. Efektivita programů volnočasových aktivit pro uživatele služeb
  3. Aktivizující činnosti estetických obsahů při práci s jedinci s mentálním postižením
  4. Společenské aktivity osob s mentálním postižením v kontextu celoživotního učení
  5. Profesní možnosti osob ohrožených společenskou exkluzí
  6. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku jako faktor jejich životní spokojenosti

Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.

  1. Porozumění čtenému textu u klientů s vývojovou dysfázií
  2. Logopedická diagnostika a intervence poruch artikulace prealveolárních konsonantů
  3. Prevence obtíží v psaní u žáků preferujících levou ruku (zadáno)
  4. Píseň jako prostředek rozvoje komunikační schopnosti u dětí předškolního věku (zadáno)
  5. Volné téma (zadáno)
  6. Volné téma (zadáno)

Mgr. Lucia Pastieriková, Ph.D.

  1. Šikana u dětí (osob) s PAS
  2. Respitní péče a její přínos pro rodiče osob se zdravotním postižením
  3. Sexuální výchova u osob se zrakovým postižením – vytvoření metodiky
  4. Kvalita života sourozenců osob s těžkým mentálním postižením (příp. s autismem, kombinovanými vadami)
  5. Perspektiva a životní aspirace dětí vyrůstávajících v dětských domovech (příp. osob v azylových domech apod. – cílová skupina se může dle zájmu studenta lišit)
  6. Volné téma („Volnočasové aktivity a jejich vliv na socializaci dětí s PAS“) - obsazena

Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.

  1. Inscenační proces v teatroterapii
  2. Efektivita teatroterapeutické intervence
  3. Narativní přístupy v ČR
  4. Možnosti a meze zaměstnávání intervence rodinných systémů v rámci preventivně výchovné péče
  5. Paradivadelní systémy v kontextu morálního vývoje
  6. Paradivadelní postupy v rámci psychoterapeutické intervence

Mgr. Vojtech Regec, Ph.D.

  1. Sociální podmínky osob se zdravotním postižením | zadáno
  2. Poruchy chování dětí a mládeže v období povinné školní docházky | zadáno
  3. Komparace koncepce systému přípravy studentů speciální pedagogiky na vysokých školách v ČR a v zahraničí
  4. Komparace koncepce systému sociálních služeb pro osoby se speciálními potřebami v ČR a v zahraničí
  5. Simultánní přepis ve vzdělávání studentů se sluchovým postižením na Univerzitě Palackého v Olomouci
  6. Interaktivní technologie v edukaci žáků s mentálním postižením
  7. Využití volného času u osob s mentálním postižením na základní škole
  8. Volná téma

Mgr. Michal Růžička, Ph.D.

  1. Význam Intervenčních center v životě obětí domácího násilí.
  2. Možnosti využití mediace v sociálních službách.
  3. Možnosti využití mediace a rodinné mediace ve speciální pedagogice.
  4. Možnosti a formy podpory pro dlouhodobě abstinující alkoholiky.
  5. Intervenční program pro osoby závislé na pervitinu.
  6. Poradenství pro osoby ohrožené „virtuálním světem“ a jejich blízké.

Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D.

  1. Tanec a jeho specifika u osob se zrakovým postižením. (zadáno)
  2. Prázdninové aktivity a jejich specifika u dětí a žáků se zrakovým postižením. (zadáno)
  3. Poznávání a vnímání přírody a přírodnin žáky se zrakovým postižením. (zadáno)
  4. Výuka cizích jazyků a jejich obliba u žáků a dospělých osob se zrakovým postižením.
  5. Volné téma dle návrhu studenta/ky.
  6. Volné téma dle návrhu studenta/ky.

Mgr. et Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.

  1. Problematika logopedické intervence získané orgánové nemluvnosti u osob ve věku střední dospělosti – zadáno
  2. Problematika fóbických poruch u vybraných typů narušené komunikační schopnosti – zadáno
  3. Psychologická připravenost v profesi logopeda – zadáno
  4. Komplexní intervence získané neurotické nemluvnosti – zadáno
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.

  1. Moderní počítačový softwear a děti se SPU
  2. Individuální muzikoterapetická intervence u dítěte s mentálním postižením
  3. Čtení psacího písma v kontextu SPU dyslexie
  4. Grafomotorická paměť v kontextu SPU dygrafie
  5. Diagnostika rytmických figur u dětí se SPU
  6. Možnosti využití biblioterapie a poetoterapie u dětí s mentálním postižením 

prof. dr. Milan Valenta, Ph.D.

  1. Kresba jako diagnostický fenomén
  2. Dramaterapeutická propedeutika (komparativní studie – překlady)
  3. Ontogeneze kresby u dětí s mentálním postižením
  4. Interdisciplinarita dramaterapie (komp.studie – překlady)
  5. Výtvarný artbrut (u mentálně postižených jedinců)
  6. Volné expresivně-terapeutické téma

doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

  1. Problematika hyperlexie v kontextu poruch autistického spektra.
  2. Problematika specifických vývojových poruch lexie, grafie a kalkulie u dospělých osob.
  3. Analýza logopedických diagnostických materiálů z pohledu jejich využitelnosti u osob z kulturně-jazykově odlišného prostředí.
  4. Vybrané typy poruch kalkulie jako specifický problém vznikající na bázi jazykových deficitů.
  5. Volné téma – dle dohody – Zadáno .
  6. Volné téma – dle dohody – Zadáno .

Témata diplomových prací pro akademický rok 2010/2011

Mgr. Dita Finková, Ph.D.

  1. Možnosti vzdělávání osob se zrakovým postižením ve střední Evropě.
  2. Další vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením.
  3. Integrace dětí se zrakovým postižením do prostředí mateřské školy.
  4. Zraková terapie a její specifika z celosvětového hlediska.
  5. Aktivizační činnosti u osob seniorského věku se zaměřením na zrakově postižené.
  6. Využití terapeutických přístupů u osob se zrakovým postižením seniorského věku.

Mgr. Adéla Hanáková

  1. Rodič jako nejdůležitější článek v intervenci o dítě s kochleárním implantátem.
  2. Auditivně-verbální terapie u dětí s kochleárním implantátem.
  3. Logopedická intervence u chlapců s Duchennovou svalovou dystrofií.
  4. Dítě s kochleárním implantátem – logoped jako součást interdisciplinárního týmu.
  5. Sociální rehabilitace u klientů s dětskou mozkovou obrnou. (obsazeno - Kristýna Bruchterová)
  6. Didaktický materiál pro dospělé osoby s dyslálií. (obsazeno - Lucie Wágnerová)

PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.

  1. Somatopedická podpora jedinců hospitalizovaných ve zdravotnických zařízeních
  2. Speciálně pedagogická intervence klientů s neurologickým onemocněním
  3. Školní somatopedická podpora žáků a studentů hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení
  4. Individuální vzdělávání jedinců se speciální potřebou z pohledu somatopedické praxe
  5. Žáci s obezitou v somatopedické praxi
  6. Volné téma dle výběru posluchače

Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D.

  1. Specifika socializace dospělých lidí s tělesným postižením – kasuistická studie (zadáno)
  2. Integrované vzdělávání žáků s mentálním postižením – zaměření na problematiku sociálních vztahů se spolužáky a jejich rodiči. (zadáno)
  3. Poradenský systém v oblasti profesní orientace – aktuálnost a efektivnost služeb pro žáky na 2.stupni ZŠ a na SŠ. (zadáno)
  4. Systémy AAK v praxi domovů pro osoby se zdravotním postižením. (zadáno)
  5. Preterapie a další na klienta orientované koncepty a možnosti jejich využití u klientů v ústavní péči.
  6. Potřeby členů rodiny pečujících o osobu s letálním onemocněním.
  7. Volný čas klientů žijících v ústavních zařízeních.

Mgr. Jiří Kantor

  1. Strategie zaměstnanců pomáhajících profesí pro zvládání estetického handicapu klientů.
  2. Motivace studentů speciální pedagogiky ve vztahu k výběru jejich oboru.
  3. Problematika ucelené rehabilitace na příbězích klientů.
  4. Vytvoření počítačového programu pro alternativní notaci hudebních aktivit u osob s vývojovým postižením.
  5. Speciálně pedagogická intervence v základních školách při zdravotnických zařízeních.
  6. Práce s klientem s těžkým kombinovaným postižením.
  7. Volné téma.

Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.

  1. Kvalita života rodičů pečujících o dítě s mentálním postižením - obsazeno
  2. Možnosti a využití pohybových aktivit pro osoby s mentálním postižením v Moravskoslezském kraji - obsazeno
  3. Kvalita života osob s mentálním postižením ve Finsku – obsazeno
  4. Osobní asistence u osob s mentálním postižením - obsazeno
  5. Specifika života rodiny s dítětem s Downovým syndromem - obsazeno
  6. Problematické aspekty partnerství osob s mentálním postižením - obsazeno
  7. Individuální integrace dítěte do mateřské školy uplatňující pedagogiku Marie Montessori - obsazeno

prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.

  1. Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti matematiky.
  2. Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti českého jazyka.
  3. Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti anglického jazyka.
  4. Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti přírodních věd.
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.

  1. Aplikace Výměnného obrázkového komunikačního systému (VOKS) u dětí s dětským autismem v raném věku - zadáno
  2. Lateralita a specifické poruchy výslovnosti u dětí předškolního věku - zadáno
  3. Adaptace metodiky rozvoje jazykových schopností podle Elkonina u dětí v mateřské škole
  4. Lateralita a jazykový cit u dětí mladšího školního věku – zadáno
  5. Volné téma – zadáno
  6. Volné téma

Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.

  1. Potenciál speciálněpedagogických intervencí při podpoře kvality života seniorů s demencí.
  2. Potenciál speciálněpedagogických intervencí při podpoře kvality života seniorů s demencí.
  3. Aspekty kvality života osob seniorského věku závislých na péči.
  4. Aspekty kvality života osob seniorského věku závislých na péči.
  5. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
  6. Aspekty kvality života osob pečujících o osoby seniorského věku.

doc. PaedDr. Alžběta Peutelschmiedová, Ph.D.

  1. Komparace měkkých a tvrdých terapií v logopedické intervenci u balbuties
  2. Česko – slovenská vzájemnost v logopedických textech z období let 1946 – 1992
  3. Reflexe vývoje české logopedie po roce 1989

Mgr. Vojtech Regec

  1. Interaktívne technológie vo vzdelávaní žiakov s mentálnou retardáciou
  2. Rozvoj kreativity u žiakov s mentálnou retardáciou využitím prostriedkov ICT
  3. Prístupnosť elektronických dokumentov pre jednotlivcov so zrakovým postihnutím
  4. Osembodový zápis vo vzdelávaní žiakov zrakovým postihnutím na stredných školách
  5. Komparácia hlasových odčítačov pre jednotlivcov so zrakovým postihnutím
  6. Simultánny prepis vo vzdelávaní študentov so sluchovým postihnutím na Univerzite Palackého v Olomouci
  7. Volné téma

Mgr. Michal Růžička, Ph.D.

  1. Možnosti a formy ambulantní léčby alkoholové závislosti.
  2. Moderní trendy v pobytové léčbě alkoholové závislosti.
  3. Fenomén zneužívání cannabioidů v kontextu zvyšujícího se počtu onemocnění schizofrenního okruhu toxické psychózy.
  4. Efektivita expresivních terapií v prostředí ústavní výchovy.
  5. Motivační faktory vedoucí ke změně chování v prostředí výkonu trestu
  6. Volné téma

Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.

  1. Úprava a převod obrázkových knih do podoby vnímatelné dětmi se zrakovým postižením. (téma je již zadané)
  2. Rozvoj hmatu u nevidomých děti a dospělých osob později osleplých. (téma je již zadané)
  3. Nové trendy v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu u osob se zrakovým postižením.
  4. Volné téma dle volby studenta.

Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.

  1. Komparace pregraduálního a postgraduálního studia logopedie v ČR a ve Francii.
  2. Komparace pregraduálního a postgraduálního studia logopedie v ČR a ve Švýcarsku.
  3. Volné téma.
  4. Volné téma.
  5. Komplexní logopedická intervence u osob s Huntingtonovou chorobou – zadáno.
  6. Role psychologa v logopedické intervenci – zadáno.

doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.

  1. Specifika poskytování pomoci jedincům se sluchovým postižením v sociální oblasti
  2. Osoby se sluchovým postižením ve slyšící společnosti – specifika interkulturní komunikace
  3. Možnosti pracovního uplatnění osob se sluchovým postižením
  4. Poruchy chování u žáků se sluchovým postižením na 2. stupni základních škol
  5. Úprava beletrie pro žáky se sluchovým postižením
  6. Volné téma

Mgr. Kateřina Stejskalová

  1. Charakteristiky zrakové percepce předčasně narozených novorozenců.
  2. Specifika partnerské a rodičovské role u osob s těžkým zrakovým postižením.
  3. Volné téma.

Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.

  1. Diagnostika čtení psacího písma ve vztahu ke SPUCH
  2. Diagnostika paměti u klientely s mentálním postižením
  3. Možnosti reedukace dysgrafie
  4. Možnosti reedukace dyslexie
  5. Diagnostika paměti ve vztahu ke SPUCH
  6. Diagnostika hudebního nadání ve vztahu ke SPUCH

doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

  1. Hyperlexie jako specifický jev v kontextu neverbálních poruch učení.
  2. Problematika specifických vývojových poruch lexie, grafie a kalkulie u dospělých osob.
  3. Analýza logopedických diagnostických materiálů z pohledu jejich využitelnosti u osob z kulturně-jazykově odlišného prostředí.
  4. Kvalitativní analýza komunikačního chování dětí se získanou neurotickou nemluvností.
  5. Poruchy orální a orofaciální praxie v kontextu moderní logopedické intervence a terapie.
  6. Volné téma

Témata diplomových prací pro akademický rok 2009/2010

Studijní informace

PhDr. Petra Bendová, Ph.D.

  1. Rozvoj pracovních kompetencí u žáků s poruchou mobility.
  2. Logopedická intervence u osob s dg. dětská mozková obrna.
  3. Speciálněpedagogická intervence ve školách při zdravotnických zařízeních.
  4. Komplexní rehabilitace osob po CMP.

Mgr. Dita Finková, Ph.D.

  1. Využití terapeutických přístupů u osob se zrakovým postižením seniorského věku.
  2. Využití terapeutických přístupů u osob vícenásobně postižených.
  3. Specifika vzdělávání dětí s kombinovaným postižením v rehabilitační třídě.
  4. Integrace nebo speciální vzdělávání?
  5. Možnosti vzdělávání žáků se zrakovým postižením v rámci Evropy.
  6. Metodiky výuky vybraných předmětů žáků se zrakovým postižením na ZŠ, respektující rámcový vzdělávací program.

Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D.

  1. Možnosti a meze intervence u dětí ohrožených sociálně patologickým vývojem v podmínkách školy
  2. Možnosti a meze intervence u dětí ohrožených sociálně patologickým vývojem v podmínkách pedagogicko-psychologické poradny
  3. Možnosti a meze intervence u dětí ohrožených sociálně patologickým vývojem v podmínkách střediska výchovné péče
  4. Možnosti a meze intervence u dětí ohrožených sociálně patologickým vývojem v podmínkách ústavní výchovy
  5. Volné téma (zadáno)
  6. Volné téma (zadáno)

Mgr. et Mgr. Marie Chrásková

  1. Studenti pedagogické fakulty a jejich vztah k integraci osob s handicapem.
  2. Postoje žáků s handicapem k vybraným pojmům školního a sociálního prostředí.
  3. Profil a motivace studentů U3V.
  4. Aspekty výživy ve stáří.
  5. Rozvoj psychosociálních charakteristik u klientů v Denním rehabilitačním stacionáři (zadané téma).
  6. Volné téma.

Mgr. Kateřina Jeřábková, Ph.D.

  1. Kvalita života u osob se speciálními potřebami
  2. Podpůrná opatření pro děti, žáky a studenty se speciální vzdělávacími potřebami
  3. Individuální vzdělávací plán u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  4. Komparace vzdělávacích systémů v ČR a v zahraničí
  5. volné téma
  6. volné téma

PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.

  1. Somatopedická podpora dětí hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení
  2. Individuální vzdělávání z pohledu somatopedcké praxe
  3. Současný stav a perspektiva škol při zdravotnickém zařízení
  4. Společnost „E“ a její podpora osob s epilepsií
  5. Společenské organizace pro jedince s poruchou mobility a jejich rodinu

Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D.

  1. Integrace a Inkluze - pojmy charakterizující vnímání člověka s postižením
  2. Žák s letálním onemocněním v komunikaci se spolužáky
  3. Alternativní školství ve vzdělávání lidí s postižením
  4. Perspektivy a omezení samostatného života člověka s těžkým tělesným postižením
  5. Přístup zaměřený na člověka v profesi speciálního pedagoga
  6. Postoje studentů speciální pedagogiky k lidem s postižením

Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.

  1. Kvalita života osob s mentálním postižením ve vybraném kraji České republiky. (Kraj na základě výběru studenta.)
  2. Kvalita života osob s mentálním postižením v zahraničí. (Země na základě výběru studenta.)
  3. Kariérové poradenství u osob se zdravotním postižením.
  4. Didaktické prostředky a obsah sexuální výchovy osob s mentálním postižením.
  5. Volné téma
  6. Volné téma

doc. PhDr. PaedDr. Olga Krejčířová, Ph.D.

  1. Uplatnění rekvalifikačních programů u osob s mentálním postižením
  2. Tvorba podpůrných textů pro osoby s mentálním postižním v systému celoživotního vzdělávání
  3. Reflexe neocenitelných benefitů zaměstnávání osob s mentálním postižením
  4. Sociální podnik jako alternativa zaměstnávání osob se zdravotním postižením
  5. Postavení facilitátora ve speciálně pedagogické andragogice
  6. Kompenzační a reedukační aspekty pohybových aktivit seniorů
  7. Volné téma

Mgr. Jiří Langer, Ph.D.

  1. Výkladový slovník v českém znakovém jazyce pro oblast vlastivědy
  2. Výkladový slovník v českém jazyce a českém znakovém jazyce pro oblast gastronomie a přípravy pokrmů
  3. Sumarizace znaků českého znakového jazyka – zeměpis a geografie
  4. Variantnost českého znakového jazyka
  5. Volné téma
  6. Volné téma

prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.

  1. Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti matematiky.
  2. Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti českého jazyka.
  3. Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti anglického jazyka.
  4. Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti přírodních věd.
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.

  1. Katalog potřeb osob ve IV. stupni závislosti na péči
  2. Metodika péče o osoby ve IV. stupni závislosti na péči
  3. Individuální vzdělávací plán pro žáky se Spinální svalovou atrofií
  4. Speciální vzdělávací potřeby žáků s nejtěžšími postiženími
  5. Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým zdravotním postižením
  6. Volné téma dle výběru posluchače

Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.

  1. Lateralita a směrovost u dětí v předškolním oddělení mateřské školy.
  2. Logopedická diagnostika a možnosti úpravy specifických poruch výslovnosti u dětí mladšího školního věku.
  3. Logopedická diagnostika artikulace alveolárních konsonantů a logopedická intervence obtíží v jejich artikulaci.
  4. Diagnostika a možnosti úpravy obtíží dysortografického charakteru u žáků druhého stupně základní školy.
  5. Volné téma.
  6. Volné téma.

Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.

  1. Potenciál speciálněpedagogických intervencí při podpoře kvality života seniorů s demencí.
  2. Aspekty kvality života osob seniorského věku závislých na péči.
  3. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
  4. Aspekty kvality života osob pečujících o osoby seniorského věku.
  5. Volné téma.
  6. Volné téma.

Mgr. Lucia Pastieriková

  1. Komparace hodnotové orientace v rodinách s dítětem s PAS (poruchou autistického spektra) a v rodinách s intaktním dítětem
  2. Uplatnění osob s PAS po ukončení školního vzdělávání
  3. Rozvíjení imaginace u žáků s PAS
  4. Pomůcky využitelné při sexuální výchově osob s PAS
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.

  1. Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ v ČR
  2. Efektivita minimálních preventivních programů na základní škole
  3. Supervize v oblasti školství
  4. Efektivita teatroterapeutické intervence
  5. Volné téma
  6. Volné téma

prof. PhDr. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.

Zájemci o téma si připraví vlastní představu o zpracování – projekt práce a seznam související literatury

  1. Profesní orientace a aspirace u žáků se sluchovým postižením.
  2. IVP a jeho využití v praxi. (zaměření na předškolní nebo školní věk)
  3. Čtení s porozuměním u žáků s vadami sluchu.
  4. Dostupnost SPPG péče u žáků základních a středních škol.
  5. Volné téma
  6. Volné téma

Mgr. Vojtech Regec

  1. Distanční vzdělávání osob se zdravotním postižením
  2. Hodnotová orientace osob se zrakovým postižením
  3. Interaktivní technologie v edukaci osob s mentálnym postižením
  4. Volné téma
  5. Volné téma

Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.

  1. Role asistenčních a vodících psů v životě osob se zrakovým postižením (zamluveno)
  2. Aktuální stav připravenosti mateřských škol na integrací dítěte se zrakovým postižením (zamluveno)
  3. Přínos canisterapie pro osoby se zrakovým postižením (zamluveno)
  4. Aktuálnost témat povinné četby z pohledu žáků se zrakovým postižením
  5. Volnočasové aktivity osob se zrakovým postižením s přihlédnutím k nabídce nestátních organizací
  6. volné téma podle návrhu studenta

Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.

  1. Kvalita života osob s vybraným typem narušené komunikační schopnosti.
  2. Komparace pregraduálního a postgraduálního studia logopedie v ČR a Francii.
  3. Komparace pregraduálního a postgraduálního studia logopedie v ČR a Švýcarsku.
  4. Psychologie v pregraduální a postgraduální formě studia logopedie v ČR.
  5. Využití psychoterapeutických směrů (případně jejich prvků) v oblasti intervence daných typů narušené komunikační schopnosti.
  6. Možnosti a meze práce logopeda s klienty z odlišného jazykového a kulturního prostředí.

doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.

  1. ILP u jedinců se sluchovým postižením v dospělosti
  2. Role uměleckých textů v komunikační výchově žáků se sluchovým postižením – analýza čítanek
  3. Didaktický materiál k souboru znaků českého znakového jazyka pro významná česká města a obce
  4. Úprava vybrané literární předlohy pro čtenáře se sluchovým postižením

Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.

  1. Spec. ped. diagnostika SPUCH F 81.0. specifické poruchy čtení z hlediska očních pohybů
  2. Spec. ped. diagnostika očních pohybů u dětí se SPUCH vzhledem k monokulárnímu vidění
  3. Techniky poetoterapie u dětí se SPUCH
  4. Využití intermodality expresivních terapií při práci s klientelou vyžadující speciální péči
  5. volné téma
  6. volné téma

prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.

  1. Pracovní a sociální kompetence žáků základní školy praktické
  2. Dramaterapeutická propedeutika (komparativní studie – překlady)
  3. Kvalita života osob se zdravotním postižením
  4. Dramaterapie v systému paradivadelních disciplín
  5. Interdisciplinarita dramaterapie (komp.studie – překlady)
  6. Evaluace dramaterapeutického procesu
  7. Volné expresivně-terapeutické téma

doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

  1. Analýza vokalizačního projevu u klientů na neverbální úrovni vývoje komunikace.
  2. Hyperlexie jako specifický jev u jedinců se zdravotním postižením.
  3. Problematika specifických vývojových poruch lexie, grafie a kalkulie u dospělých osob.
  4. Analýza logopedických diagnostických materiálů z pohledu jejich využitelnosti u osob z kulturně-jazykově odlišného prostředí.
  5. Kvalitativní analýza komunikačního chování dětí se získanou neurotickou nemluvností.
  6. Volné téma

Témata diplomových prací pro akademický rok 2008/2009

PhDr. Petra Bendová, Ph.D.

  1. Alternativní a augmentativní komunikace v logopedické intervenci o osoby se získanou narušenou komunikační schopností.
  2. Kompetence osob se speciálními vzdělávacími potřebami kontextu jejich uplatnitelnosti na trhu práce.
  3. Systémy AAK v praxi domovů pro osoby se zdravotním postižením.
  4. Sportovní aktivity osob s poruchou mobility.
  5. Koncepce, metody a techniky práce s dlouhodobě hospitalizovanými dětmi.
  6. Alternativní a augmentativní komunikace u dětí předškolního věku s mentálním postižením.
  7. Rozvoj kompetencí osob s mentální retardací v kontextu jejich pracovní a sociální integrace.

Mgr. Dita Finková, Ph.D.

  1. Volnočasové aktivity osob seniorského věku.
  2. Možnosti odstraňování informačních bariér ve prospěch osob se zrakovým postižením.
  3. Reedukace zraku u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku.
  4. Výuka cizích jazyků na základní škole pro zrakově postižené žáky.
  5. Komparace možností tyflopedické podpory osob se zrakovým postižením v České republice a v zahraničí.
  6. Cestování osob se zrakovým postižením.

Mgr. Marie Chrásková

  1. Postoje studentů pedagogické fakulty k jejich budoucímu povolání.
  2. Studenti pedagogické fakulty a jejich vztah k integraci osob s handicapem.
  3. Postoje žáků s handicapem k vybraným pojmům školního a sociálního prostředí.
  4. Postoje učitelů základních a středních škol k vybraným pojmům školního a sociálního prostředí.
  5. Univerzita třetího věku a její místo v edukaci seniorů.
  6. Faktory životní spokojenosti osob seniorského věku.

Mgr. Kateřina Jeřábková, Ph.D.

  1. Výuka cizích jazyků u žáků se sluchovým postižením
  2. Podpora studentů se sluchovým postižením při vysokoškolském studiu
  3. Přínos asistenta pedagoga při vzdělávání integrovaného žáka se speciálními potřebami
  4. Druhy sociálních služeb podporující domácí péči o jedince závislé na péči jiné osoby
  5. Paradigmata ve speciální pedagogice
  6. Komparace zahraničního systému vzdělávání osob s postižením s českým systémem (výběr země je na studentovi)

PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.

  1. Aktivizační činnosti osob seniorského věku ve zdravotnickém zařízení somatopedického typu
  2. Ucelená rehabilitace osob s dlouhodobou nemocí ve zdravotnickém zařízení
  3. Rodinná výchova a výchova ke zdraví v zařízeních somatopedického typu
  4. Speciální vzdělávací potřeby jedinců s dlouhodobou nemocí ve zdravotnickém zařízení
  5. Specifika práce s dospělými jedinci v oblasti somatopedické praxe
  6. Terapeutický koncept stimulace jedince se speciální vzdělávací potřebou v důsledku syndromu DMO

Mgr. Petra Jurkovičová

  1. Možnosti uplatnění speciálního pedagoga vzhledem ke komplexní péči o osoby se zdravotním postižením
  2. Humanizace péče o dospělé s mentálním postižením směrem k podpoře samostatného života
  3. Individuální výchovně vzdělávací plán a jeho důležitost pro podporu žáka s kombinovaným postižením
  4. Rodičovství lidí s mentálním postižením
  5. Potřeby speciálního pedagoga versus potřeby člověka s postižením v rámci péče
  6. Důležitost volnočasových aktivit při podpoře socializace dětí se zdravotním postižením

Mgr. Pavel Klech

  1. Animoterapie.
  2. Dítě s Downovým syndromem v základní škole speciální.
  3. Dítě s autismem v základní škole speciální.
  4. Hipoterapie a LPPJ.
  5. Bazální stimulace.
  6. Specifika tvorby ŠVP v základní škole praktické

Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.

  1. Kvalita života dospělých osob s mentálním postižením v Bruntálském regionu. (obsazeno)
  2. Kvalita života dospělých osob s mentálním postižením v Šumperském regionu. (obsazeno)
  3. Kvalita života dospělých osob s mentálním postižením v regionu Orlicko – Třebovsko. (obsazeno)
  4. Metodika rozvoje senzomotoriky u osob s mentální retardací. (obsazeno)
  5. Problematické aspekty rodin dětí s mentálním postižením. (obsazeno)
  6. Postoje intaktní společnosti k dospělým osobám s mentálním postižením. (obsazeno)

doc. PhDr.PaedDr.Olga Krejčířová, Ph.D.

  1. Preferenční činitelé zájmových aktivit osob se zdravotním postižením
  2. Atributy celoživotního vzdělávání osob se zdravotním postižením
  3. Učební opora jako reedukační pomůcka při přípravě na profesní uplatnění žáků OU
  4. Jazykové bariéry a jejich vliv na kvalitu života
  5. Tvorba chráněného bydlení v kontextu využití grantové politiky
  6. Mentoring jako metoda prevence sociálně patologických jevů

Mgr. Jiří Langer, Ph.D.

  1. Sumarizace znaků českého znakového jazyka – dopravní terminologie
  2. Výkladový slovník v českém znakovém jazyce pro oblast vlastivědy
  3. Výkladový slovník v českém jazyce a českém znakovém jazyce pro oblast gastronomie a přípravy pokrmů
  4. Sumarizace znaků českého znakového jazyka – zeměpis a geografie
  5. Variantnost českého znakového jazyka
  6. Volnočasové aktivity jako nástroj socializace osob s hluchoslepotou

Prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.

  1. Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti matematiky.
  2. Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti českého jazyka.
  3. Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti anglického jazyka.
  4. Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti přírodních věd.

doc. Jan Michalík

  1. Kvalita života osob pečujících o člena rodiny se zdravotním postižením
  2. Příklady přímé a nepřímé diskriminace občanů se zdravotním postižením
  3. Rodina se zdravotně postiženým členem
  4. Metody, formy a obsah péče o osobu ve IV. stupni závislosti na péči
  5. Standardizace péče o těžce zdravotně postižené

Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.

  1. Logopedická diagnostika a možnosti logopedické intervence dyslálie u dětí v předškolním oddělení mateřské školy – Martina Láznová, logopedie
  2. Logopedická diagnostika a možnosti logopedické intervence u vývojové dysfázie – Pavla Krkošková, U1SP
  3. Fonační, rezonanční, asociační a rytmická cvičení v logopedické intervenci.
  4. Logopedická diagnostika a možnosti logopedické intervence obtíží dysortografického charakteru u dětí mladšího školního věku.
  5. Fonologické procesy a rozvoj počátečního čtení a psaní.
  6. Výskyt narušení komunikační schopnosti u dětí mladšího školního věku.

Mgr. O. Müller, Ph.D.

  1. Speciálněpedagogické intervence u seniorů s demencí.
  2. Speciálněpedagogické intervence u seniorů s demencí.
  3. Aspekty kvality života osob seniorského věku.
  4. Aspekty kvality života osob seniorského věku.
  5. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
  6. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.

Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.

  1. Kompetence a osobnost teatroterapeuta v tvůrčím procesu
  2. Paradivadelní systémy v kontextu morálního vývoje
  3. Využití fenoménu skupinové dynamiky v rámci zážitkové pedagogiky
  4. Prevence a intervence abúzu návykových látek v dětském domově se školou
  5. Propojení principů verbálních a expresivních psychoterapií v rámci speciálně-pedagogické intervence

Doc. PhDr., PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.

  1. Soubor znaků ČZJ pro jména a příjmení osob. (videozáznam s ohledem na regionální rozrůzněnost.)
  2. Informovanost rodičů žáků s vadami sluchu o problematice sluchového postižení. zadáno (Charvátová, Petra, U1SPN 4. roč.)
  3. Neslyšící – autoři uměleckých děl.
  4. Dostupnost SPPG péče v předškolním věku dětí s postižením.
  5. Studijní a profesní aspirace žáků s vadami sluchu.
  6. Kompetence pro práci s osobami s kombinovaným postižením. (obsazeno)

Mgr. Eva Rádlová, Ph.D.

  1. Školská integrace dítěte se sluchovým postižením
  2. Logopedická intervence v programech rané péče
  3. Logopedické pomůcky v terapii dyslalie
  4. Role psa v intervenci narušení komunikační schopnosti
  5. Práce s rodičem z pohledu logopeda
  6. Svépomocné skupiny a skupinová terapie v podmínkách české logopedie

Mgr. Michal Růžička, Ph.D.

  1. Zavádění standardů kvality sociálních služeb v zařízeních poskytujících odborné sociální poradenství osobám psychosociálně ohroženým v Olomouckém kraji.
  2. Motivace absolventů doléčovacích programů k abstinenci.
  3. Možnosti a formy léčby osob závislých na hazardní hře.
  4. Mediace v netrestních věcech.
  5. Význam speciálně pedagogické práce v zařízeních ústavní výchovy pro děti a mládež.
  6. Možnosti využití expresivních terapií v zařízeních pro osoby psychosociálně ohrožené.

Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.

  1. Rodičovství a rodinný život osob se zrakovým postižením
  2. Podmínky rozvoje a rozvoj kompenzačních činitelů u dětí se zrakovým postižením
  3. Dobrovolnictví jako sociální služba poskytovaná osobám se zrakovým postižením v dospělém a seniorském věku
  4. Úprava obrázkových knih pro děti a žáky se zrakovým postižením
  5. Využívání informačních technologií osobami se zrakovým postižením
  6. Jazyková vybavenost žáků se zrakovým postižením

Mgr. et Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.

  1. Orofaciální regulační terapie a její aplikace u jedinců s Downovým syndromem (Forétová – Logopedie).
  2. Možnosti využití myofunkční terapie v rámci logopedické intervence u vybraného typu narušené komunikační schopnosti.
  3. Psychosociální aspekty rozštěpových vad orofaciální oblasti (Lukešová – Logopedie).
  4. Komparace pomůcek, přístrojové techniky a multimédií u vybraného typu NKS v ČR a zahraniční (Ošťádalová – U1SPN).
  5. Logopedická intervence poruch polykání u vybraného progredujícího neurologického onemocnění.
  6. Diagnostika a náprava SVPU v systému PPP a SPC logopedických (Trávníčková – U1SPN).
  7. Problematika specifických poruch řeči u jedinců se SVPU a možnosti jejich nápravy.

Doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.

  1. Úprava vybrané literární předlohy pro čtenáře se sluchovým postižením
  2. Znaková čeština v komunikaci jedinců se sluchovým postižením
  3. Specifika komunikace při sociální práci s osobami s nižší jazykovou kompetencí
  4. Rozvoj textové gramotnosti u dospělých osob se sluchovým postižením
  5. Český jazyk v komunikaci SP – slovotvorba (předpony)
  6. Specifika artikulace u jedinců se sluchovým postižením.

Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.

  1. Aplikace muzikoterapeutických technik u dětí v azylovém době pro matky s dětmi
  2. Čtení psacího písma jako možná diagnostická metoda u dětí se SPUCH
  3. Intermodalita expresivních terapií využívaných ve speciální pedagogice
  4. Diagnostika elementárních matematických schopností u předškolních dětí
  5. Možnosti využití poetoterapie v domovech pro osoby se zdravotním postižením
  6. Diagnostika hudebního nadání u předškolních dětí

Doc.dr.Milan Valenta,Ph.D.

  1. Pracovní a sociální kompetence žáků základní školy praktické
  2. Dramaterapeutická propedeutika (komparativní studie – překlady)
  3. Kvalita života osob se zdravotním postižením
  4. Dramaterapie v systému paradivadelních disciplín
  5. Interdisciplinarita dramaterapie (komp.studie – překlady)
  6. Evaluace dramaterapeutického procesu

doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

  1. Syndromové vady spojené s orofaciálními rozštěpy. (Monika Kunhartová - Logopedie).*
  2. Komparace české a španělské terminologie v oblasti narušení komunikační schopnosti. (Rypáčková, P. - Logopedie)*
  3. Canisterapie u dětí s mutismem a opožděným vývojem řeči. (Sýkorová - Logopedie)*
  4. Dyskalkulie jako specifický problém. (Havlová -Logopedie).*
  5. Aplikace adaptovaných prvků metody dobrého startu u žáků staršího školního věku. (Vašková, A. - SPP andragogika).*
  6. Specifika logopedické intervence u osob z bilingvního či multilingvního prostředí.

(témata vyznačená * byla již předběžně konzultována s konkrétními studenty; směrodatné však bude odevzdání příslušného odsouhlaseného zadání práce)

Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta Copyright: Ústav speciálněpedagogických studií
Adresa: Žižkovo nám.5, 771 40 Olomouc, tel.: (+420) 585 635 302 fax.: (+420) 585 231 400, e-mail: eva.souralova@centrum.cz
Licence: Attribution-Noncommercial 2.0 Generic a Attribution-Share Alike 2.0 Generic

aktualizované: 6. 06. 2025