Témata diplomových prací pro akademický rok 2013/2014
Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
- Individuální integrace dítěte s lehkým mentálním postižením v běžné základní škole (obsazeno).
- Aspekty školní neúspěšnosti dětí z neúplných rodin na prvním stupni základní školy (obsazeno).
- Dítě s hlubokou mentální retardací v rodině (obsazeno).
- Rozvoj jedince s mentální retardací v Centru denních služeb Emanuel (obsazeno).
- Rozvoje alternativní a augmentativní komunikace u dítěte s Downovým syndromem a v jeho rodině (obsazeno).
- Volné téma (obsazeno).
PhDr. Alena Říhová, Ph.D.
- Logopedická intervence u osob s Rettovým syndromem
- Logopedická intervence u osob s Apertovým syndromem
- Specifika ontogeneze komunikace u osob s poruchami autistického spektra
- Volné téma
- Volné téma
- Volné téma
PhDr. Kateřina Stejskalová, Ph.D.
- Postavení integrovaných žáků se zrakovým postižením ve vrstevnické skupině
- Pozitivní diskriminace a její projevy v kontextu osob se zrakovým postižením
- Interaktivní tabule ve výuce žáků a studentů se zrakovým postižením
- Volné téma
Témata diplomových prací pro akademický rok 2012/2013
Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
- Příprava osob s mentálním postižením na rodičovskou roli (zadáno)
- Kvalita života rodičů a sourozenců osob s mentálním postižením (zadáno)
- Komparace využití médií lidmi s mentálním postižením a intaktní populací (zadáno)
- Kvalita života a potřeby osob pečujících o rodinného příslušníka seniorského věku (zadáno)
- Integrace dětí se zdravotním postižením do mateřské školy (zadáno)
- Volné téma (zadáno)
Mgr. Kristýna Krahulcová
- Možnosti a meze tanečně-pohybové terapie: Obsazeno
- Využití dramaterapie při léčbě drogově závislých
- Možnosti storytellingu v dramaterapii
- Volné téma
- Volné téma
- Volné téma
doc. PhDr. PaedDr. Olga Krejčířová, Ph.D.
- Žák se sociokulturním znevýhodněním na základní škole
- Řešení nezaměstnanosti osob s mentálním postižením formou rekvalifikačních kurzů
- Profesní možnosti osob s mentálním postižením
- Význam neocenitelných benefitů zaměstnanosti pro osoby s mentálním postižením
- Volné téma
- Volné téma
Doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.
- Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým zdravotním postižením (specifikace dle postižení)
- Posuzování míry (hloubky) SVP u žáků se zdravotním postižením (vybraná země Evropy)
- Aplikace Katalogů posuzování míry SVP do činnosti SPC ČR
- Problematika burn out syndromu v praxi pomáhajících profesí
- Postavení otců v rodině pečující o dítě se ZP
Pozn. všechna témata jsou rámcová – a budou specifikována v dohodě se studentem (pokud se jedná o bakalářské práce – předpokládá se stejné zaměření - ale jen na teoretickou část – v magisterských bude přítomno i šetření či výzkum)
Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.
- Analýza současného stavu připravenosti pedagogů 1. stupně základních škol k práci s žáky s narušenou komunikační schopností - Marcela Jindrová
- Porozumění čtení u žáků s vývojovou dysfázií - Eliška Haltofová
- Uplatnění hudby v logopedické intervenci u osob se symptomatickými poruchami řeči - Tereza Pellechová
- Specifika ve vývoji řeči u dětí v mateřské škole s výukou anglického jazyka - Markéta Kopecká
- Terapie koktavosti u žáků školního věku - Marika Jančálková
- Porozumění čtení u žáků 2. stupně základní školy – Jana Skořepová
- Volné téma - Tereza Sedlářová
Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.
- Kvalita života osob seniorského věku s demencí.
- Speciálněpedagogické přístupy k osobám seniorského věku.
- Aspekty kvality života osob pečujících o osoby seniorského věku.
- Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
- Volitelné téma.
- Volitelné téma.
Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.
- Inscenační proces v teatroterapii
- Efektivita teatroterapeutické intervence
- Narativní přístupy v ČR
- Účinné principy v teatroterapii
- Paradivadelní systémy v kontextu morálního vývoje
- Paradivadelní postupy v rámci psychoterapeutické intervence
- Integrace na základních uměleckých školách v ČR
Mgr. Alena Říhová, Ph.D.
- Raná komunikace s dítětem se sluchovým postižením (obsazeno: Tereza Javorková)
- Možnosti užití znakového jazyka u osob s poruchami autistického spektra (obsazeno: Lenka Mervartová)
- Možnosti stimulace pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra (obsazeno: Helena Mikudová
- Informovanost o problematice specifických vývojových poruch učení u pedagogů na 2. stupni základních škol (obsazeno: Hana Krejzarová)
- Individuální podpora komunikční schopnosti jako možnost rozšíření přípravy studentů na výkon v profesi logopeda (obsazeno: Lenka Copková)
- Dyslálie u dospělých osob (obsazeno: Monika Balíková)
Mgr. Eva Urbanovská
- Integrace žáků s Aspergerovým syndromem na střední škole
- Postavení rodiče jako člena rehabilitačního týmu v rámci rehabilitace dítěte s ICP
- Proces pracovní rehabilitace osob s tělesným postižením poúrazové etiologie
- Aplikované pohybové aktivity u osob s tělesným postižením
- Volné téma
- Volné téma
Témata diplomových prací pro akademický rok 2011/2012
Mgr. Dita Finková, Ph.D.
- Aspergerův syndrom na Základní škole.
- Informační technologie a jejich využití u osob se zrakovým postižením.
- Asistent pedagoga a jeho význam při vzdělávání žáků a studentů se zrakovým postižením.
- Specifika předškolního vzdělávání dětí s kombinovaným postižením v MŠ.
- Využití terapeutických přístupů u osob se zrakovým postižením seniorského věku.
- Využití terapeutických přístupů u osob vícenásobně postižených.
Mgr. Adéla Hanáková
- Materiál pro dospělé v logopedické intervenci dyslálie – obsazeno
- Komplexní péče o děti s kochleárním implantátem – obsazeno
- Sociální rehabilitace u klientů s DMO – obsazeno
- Výchova a vzdělávání nadaných dětí – obsazeno
- Logopedická péče u neurologických pacientů – obsazeno
- Logopedická intervence u chlapců s Duchennovou svalovou dystrofií.
PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.
- Somatopedická podpora jedinců hospitalizovaných ve zdravotnických zařízeních
- Kvalita života rodiny dítěte s diagnózou spinální svalová atrofie
- Hospitalizace dětí jiné kultury a jejich vzdělávání ve zdravotnických zařízeních (v somatopedickém kontextu)
- Individuální vzdělávání jedinců se speciální potřebou z pohledu somatopedické praxe
- Žáci s obezitou v ZŠ při léčebně
- Volné téma
Mgr. Jiří Kantor
- Management sexuálního chování u osob s těžkým kombinovaným postižením.
- Práce s klientem s těžkým kombinovaným postižením.
- Speciálně pedagogická intervence v ZŠ při zdravotnických zařízeních.
- Terapeutické přístupy u osob se specifickými potřebami.
- Vytvoření počítačového programu pro nácvik čtení (ve spolupráci s psycholingvistkou Mgr. R. Majerovou z Jedličkova ústavu).
- Volné téma.
- Volné téma.
Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
- Rozvoj jemné a hrubé motoriky u osob s mentální retardací. (zadáno)
- Posilování kompetencí člověka s mentálním postižením k osobnímu rozvoji a zapojení do společnosti prostřednictvím sociálních služeb poskytovaných o.s. SPOLU Olomouc. (zadáno)
- Kriminalita páchaná na seniorech. (zadáno)
- Možnosti rozvoje člověka s mentální retardací v prostředí denního stacionáře. (zadáno)
- Problematika sexuality v domově pro osoby se zdravotním postižením. (zadáno)
- Sourozenecké vztahy ovlivněné kombinovaným postižením. (zadáno)
- Spokojenost uživatelů s mentálním postižením s poskytovanými službami v denním stacionáři Zdislava. (zadáno)
doc. PhDr. PaedDr. Olga Krejčířová, Ph.D.
- Možnosti řešení nezaměstnanosti osob se zdravotním postižením formou rekvalifikačních kurzů
- Efektivita programů volnočasových aktivit pro uživatele služeb
- Aktivizující činnosti estetických obsahů při práci s jedinci s mentálním postižením
- Společenské aktivity osob s mentálním postižením v kontextu celoživotního učení
- Profesní možnosti osob ohrožených společenskou exkluzí
- Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku jako faktor jejich životní spokojenosti
Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.
- Porozumění čtenému textu u klientů s vývojovou dysfázií
- Logopedická diagnostika a intervence poruch artikulace prealveolárních konsonantů
- Prevence obtíží v psaní u žáků preferujících levou ruku (zadáno)
- Píseň jako prostředek rozvoje komunikační schopnosti u dětí předškolního věku (zadáno)
- Volné téma (zadáno)
- Volné téma (zadáno)
Mgr. Lucia Pastieriková, Ph.D.
- Šikana u dětí (osob) s PAS
- Respitní péče a její přínos pro rodiče osob se zdravotním postižením
- Sexuální výchova u osob se zrakovým postižením – vytvoření metodiky
- Kvalita života sourozenců osob s těžkým mentálním postižením (příp. s autismem, kombinovanými vadami)
- Perspektiva a životní aspirace dětí vyrůstávajících v dětských domovech (příp. osob v azylových domech apod. – cílová skupina se může dle zájmu studenta lišit)
- Volné téma („Volnočasové aktivity a jejich vliv na socializaci dětí s PAS“) - obsazena
Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.
- Inscenační proces v teatroterapii
- Efektivita teatroterapeutické intervence
- Narativní přístupy v ČR
- Možnosti a meze zaměstnávání intervence rodinných systémů v rámci preventivně výchovné péče
- Paradivadelní systémy v kontextu morálního vývoje
- Paradivadelní postupy v rámci psychoterapeutické intervence
Mgr. Vojtech Regec, Ph.D.
- Sociální podmínky osob se zdravotním postižením | zadáno
- Poruchy chování dětí a mládeže v období povinné školní docházky | zadáno
- Komparace koncepce systému přípravy studentů speciální pedagogiky na vysokých školách v ČR a v zahraničí
- Komparace koncepce systému sociálních služeb pro osoby se speciálními potřebami v ČR a v zahraničí
- Simultánní přepis ve vzdělávání studentů se sluchovým postižením na Univerzitě Palackého v Olomouci
- Interaktivní technologie v edukaci žáků s mentálním postižením
- Využití volného času u osob s mentálním postižením na základní škole
- Volná téma
Mgr. Michal Růžička, Ph.D.
- Význam Intervenčních center v životě obětí domácího násilí.
- Možnosti využití mediace v sociálních službách.
- Možnosti využití mediace a rodinné mediace ve speciální pedagogice.
- Možnosti a formy podpory pro dlouhodobě abstinující alkoholiky.
- Intervenční program pro osoby závislé na pervitinu.
- Poradenství pro osoby ohrožené „virtuálním světem“ a jejich blízké.
Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D.
- Tanec a jeho specifika u osob se zrakovým postižením. (zadáno)
- Prázdninové aktivity a jejich specifika u dětí a žáků se zrakovým postižením. (zadáno)
- Poznávání a vnímání přírody a přírodnin žáky se zrakovým postižením. (zadáno)
- Výuka cizích jazyků a jejich obliba u žáků a dospělých osob se zrakovým postižením.
- Volné téma dle návrhu studenta/ky.
- Volné téma dle návrhu studenta/ky.
Mgr. et Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.
- Problematika logopedické intervence získané orgánové nemluvnosti u osob ve věku střední dospělosti – zadáno
- Problematika fóbických poruch u vybraných typů narušené komunikační schopnosti – zadáno
- Psychologická připravenost v profesi logopeda – zadáno
- Komplexní intervence získané neurotické nemluvnosti – zadáno
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.
- Moderní počítačový softwear a děti se SPU
- Individuální muzikoterapetická intervence u dítěte s mentálním postižením
- Čtení psacího písma v kontextu SPU dyslexie
- Grafomotorická paměť v kontextu SPU dygrafie
- Diagnostika rytmických figur u dětí se SPU
- Možnosti využití biblioterapie a poetoterapie u dětí s mentálním postižením
prof. dr. Milan Valenta, Ph.D.
- Kresba jako diagnostický fenomén
- Dramaterapeutická propedeutika (komparativní studie – překlady)
- Ontogeneze kresby u dětí s mentálním postižením
- Interdisciplinarita dramaterapie (komp.studie – překlady)
- Výtvarný artbrut (u mentálně postižených jedinců)
- Volné expresivně-terapeutické téma
doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.
- Problematika hyperlexie v kontextu poruch autistického spektra.
- Problematika specifických vývojových poruch lexie, grafie a kalkulie u dospělých osob.
- Analýza logopedických diagnostických materiálů z pohledu jejich využitelnosti u osob z kulturně-jazykově odlišného prostředí.
- Vybrané typy poruch kalkulie jako specifický problém vznikající na bázi jazykových deficitů.
- Volné téma – dle dohody – Zadáno .
- Volné téma – dle dohody – Zadáno .
Témata diplomových prací pro akademický rok 2010/2011
Mgr. Dita Finková, Ph.D.
- Možnosti vzdělávání osob se zrakovým postižením ve střední Evropě.
- Další vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením.
- Integrace dětí se zrakovým postižením do prostředí mateřské školy.
- Zraková terapie a její specifika z celosvětového hlediska.
- Aktivizační činnosti u osob seniorského věku se zaměřením na zrakově postižené.
- Využití terapeutických přístupů u osob se zrakovým postižením seniorského věku.
Mgr. Adéla Hanáková
- Rodič jako nejdůležitější článek v intervenci o dítě s kochleárním implantátem.
- Auditivně-verbální terapie u dětí s kochleárním implantátem.
- Logopedická intervence u chlapců s Duchennovou svalovou dystrofií.
- Dítě s kochleárním implantátem – logoped jako součást interdisciplinárního týmu.
- Sociální rehabilitace u klientů s dětskou mozkovou obrnou. (obsazeno - Kristýna Bruchterová)
- Didaktický materiál pro dospělé osoby s dyslálií. (obsazeno - Lucie Wágnerová)
PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.
- Somatopedická podpora jedinců hospitalizovaných ve zdravotnických zařízeních
- Speciálně pedagogická intervence klientů s neurologickým onemocněním
- Školní somatopedická podpora žáků a studentů hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení
- Individuální vzdělávání jedinců se speciální potřebou z pohledu somatopedické praxe
- Žáci s obezitou v somatopedické praxi
- Volné téma dle výběru posluchače
Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D.
- Specifika socializace dospělých lidí s tělesným postižením – kasuistická studie (zadáno)
- Integrované vzdělávání žáků s mentálním postižením – zaměření na problematiku sociálních vztahů se spolužáky a jejich rodiči. (zadáno)
- Poradenský systém v oblasti profesní orientace – aktuálnost a efektivnost služeb pro žáky na 2.stupni ZŠ a na SŠ. (zadáno)
- Systémy AAK v praxi domovů pro osoby se zdravotním postižením. (zadáno)
- Preterapie a další na klienta orientované koncepty a možnosti jejich využití u klientů v ústavní péči.
- Potřeby členů rodiny pečujících o osobu s letálním onemocněním.
- Volný čas klientů žijících v ústavních zařízeních.
Mgr. Jiří Kantor
- Strategie zaměstnanců pomáhajících profesí pro zvládání estetického handicapu klientů.
- Motivace studentů speciální pedagogiky ve vztahu k výběru jejich oboru.
- Problematika ucelené rehabilitace na příbězích klientů.
- Vytvoření počítačového programu pro alternativní notaci hudebních aktivit u osob s vývojovým postižením.
- Speciálně pedagogická intervence v základních školách při zdravotnických zařízeních.
- Práce s klientem s těžkým kombinovaným postižením.
- Volné téma.
Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
- Kvalita života rodičů pečujících o dítě s mentálním postižením - obsazeno
- Možnosti a využití pohybových aktivit pro osoby s mentálním postižením v Moravskoslezském kraji - obsazeno
- Kvalita života osob s mentálním postižením ve Finsku – obsazeno
- Osobní asistence u osob s mentálním postižením - obsazeno
- Specifika života rodiny s dítětem s Downovým syndromem - obsazeno
- Problematické aspekty partnerství osob s mentálním postižením - obsazeno
- Individuální integrace dítěte do mateřské školy uplatňující pedagogiku Marie Montessori - obsazeno
prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.
- Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti matematiky.
- Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti českého jazyka.
- Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti anglického jazyka.
- Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti přírodních věd.
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.
- Aplikace Výměnného obrázkového komunikačního systému (VOKS) u dětí s dětským autismem v raném věku - zadáno
- Lateralita a specifické poruchy výslovnosti u dětí předškolního věku - zadáno
- Adaptace metodiky rozvoje jazykových schopností podle Elkonina u dětí v mateřské škole
- Lateralita a jazykový cit u dětí mladšího školního věku – zadáno
- Volné téma – zadáno
- Volné téma
Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.
- Potenciál speciálněpedagogických intervencí při podpoře kvality života seniorů s demencí.
- Potenciál speciálněpedagogických intervencí při podpoře kvality života seniorů s demencí.
- Aspekty kvality života osob seniorského věku závislých na péči.
- Aspekty kvality života osob seniorského věku závislých na péči.
- Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
- Aspekty kvality života osob pečujících o osoby seniorského věku.
doc. PaedDr. Alžběta Peutelschmiedová, Ph.D.
- Komparace měkkých a tvrdých terapií v logopedické intervenci u balbuties
- Česko – slovenská vzájemnost v logopedických textech z období let 1946 – 1992
- Reflexe vývoje české logopedie po roce 1989
Mgr. Vojtech Regec
- Interaktívne technológie vo vzdelávaní žiakov s mentálnou retardáciou
- Rozvoj kreativity u žiakov s mentálnou retardáciou využitím prostriedkov ICT
- Prístupnosť elektronických dokumentov pre jednotlivcov so zrakovým postihnutím
- Osembodový zápis vo vzdelávaní žiakov zrakovým postihnutím na stredných školách
- Komparácia hlasových odčítačov pre jednotlivcov so zrakovým postihnutím
- Simultánny prepis vo vzdelávaní študentov so sluchovým postihnutím na Univerzite Palackého v Olomouci
- Volné téma
Mgr. Michal Růžička, Ph.D.
- Možnosti a formy ambulantní léčby alkoholové závislosti.
- Moderní trendy v pobytové léčbě alkoholové závislosti.
- Fenomén zneužívání cannabioidů v kontextu zvyšujícího se počtu onemocnění schizofrenního okruhu toxické psychózy.
- Efektivita expresivních terapií v prostředí ústavní výchovy.
- Motivační faktory vedoucí ke změně chování v prostředí výkonu trestu
- Volné téma
Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.
- Úprava a převod obrázkových knih do podoby vnímatelné dětmi se zrakovým postižením. (téma je již zadané)
- Rozvoj hmatu u nevidomých děti a dospělých osob později osleplých. (téma je již zadané)
- Nové trendy v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu u osob se zrakovým postižením.
- Volné téma dle volby studenta.
Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.
- Komparace pregraduálního a postgraduálního studia logopedie v ČR a ve Francii.
- Komparace pregraduálního a postgraduálního studia logopedie v ČR a ve Švýcarsku.
- Volné téma.
- Volné téma.
- Komplexní logopedická intervence u osob s Huntingtonovou chorobou – zadáno.
- Role psychologa v logopedické intervenci – zadáno.
doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.
-
Specifika poskytování pomoci jedincům se sluchovým postižením v sociální oblasti
- Osoby se sluchovým postižením ve slyšící společnosti – specifika interkulturní komunikace
- Možnosti pracovního uplatnění osob se sluchovým postižením
- Poruchy chování u žáků se sluchovým postižením na 2. stupni základních škol
- Úprava beletrie pro žáky se sluchovým postižením
- Volné téma
Mgr. Kateřina Stejskalová
- Charakteristiky zrakové percepce předčasně narozených novorozenců.
- Specifika partnerské a rodičovské role u osob s těžkým zrakovým postižením.
- Volné téma.
Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.
- Diagnostika čtení psacího písma ve vztahu ke SPUCH
- Diagnostika paměti u klientely s mentálním postižením
- Možnosti reedukace dysgrafie
- Možnosti reedukace dyslexie
- Diagnostika paměti ve vztahu ke SPUCH
- Diagnostika hudebního nadání ve vztahu ke SPUCH
doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.
- Hyperlexie jako specifický jev v kontextu neverbálních poruch učení.
- Problematika specifických vývojových poruch lexie, grafie a kalkulie u dospělých osob.
- Analýza logopedických diagnostických materiálů z pohledu jejich využitelnosti u osob z kulturně-jazykově odlišného prostředí.
- Kvalitativní analýza komunikačního chování dětí se získanou neurotickou nemluvností.
- Poruchy orální a orofaciální praxie v kontextu moderní logopedické intervence a terapie.
- Volné téma
Témata diplomových prací pro akademický rok 2009/2010

PhDr. Petra Bendová, Ph.D.
- Rozvoj pracovních kompetencí u žáků s poruchou mobility.
- Logopedická intervence u osob s dg. dětská mozková obrna.
- Speciálněpedagogická intervence ve školách při zdravotnických zařízeních.
- Komplexní rehabilitace osob po CMP.
Mgr. Dita Finková, Ph.D.
- Využití terapeutických přístupů u osob se zrakovým postižením seniorského věku.
- Využití terapeutických přístupů u osob vícenásobně postižených.
- Specifika vzdělávání dětí s kombinovaným postižením v rehabilitační třídě.
- Integrace nebo speciální vzdělávání?
- Možnosti vzdělávání žáků se zrakovým postižením v rámci Evropy.
- Metodiky výuky vybraných předmětů žáků se zrakovým postižením na ZŠ, respektující rámcový vzdělávací program.
Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D.
- Možnosti a meze intervence u dětí ohrožených sociálně patologickým vývojem v podmínkách školy
- Možnosti a meze intervence u dětí ohrožených sociálně patologickým vývojem v podmínkách pedagogicko-psychologické poradny
- Možnosti a meze intervence u dětí ohrožených sociálně patologickým vývojem v podmínkách střediska výchovné péče
- Možnosti a meze intervence u dětí ohrožených sociálně patologickým vývojem v podmínkách ústavní výchovy
- Volné téma (zadáno)
- Volné téma (zadáno)
Mgr. et Mgr. Marie Chrásková
- Studenti pedagogické fakulty a jejich vztah k integraci osob s handicapem.
- Postoje žáků s handicapem k vybraným pojmům školního a sociálního prostředí.
- Profil a motivace studentů U3V.
- Aspekty výživy ve stáří.
- Rozvoj psychosociálních charakteristik u klientů v Denním rehabilitačním stacionáři (zadané téma).
- Volné téma.
Mgr. Kateřina Jeřábková, Ph.D.
- Kvalita života u osob se speciálními potřebami
- Podpůrná opatření pro děti, žáky a studenty se speciální vzdělávacími potřebami
- Individuální vzdělávací plán u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Komparace vzdělávacích systémů v ČR a v zahraničí
- volné téma
- volné téma
PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.
- Somatopedická podpora dětí hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení
- Individuální vzdělávání z pohledu somatopedcké praxe
- Současný stav a perspektiva škol při zdravotnickém zařízení
- Společnost „E“ a její podpora osob s epilepsií
- Společenské organizace pro jedince s poruchou mobility a jejich rodinu
Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D.
- Integrace a Inkluze - pojmy charakterizující vnímání člověka s postižením
- Žák s letálním onemocněním v komunikaci se spolužáky
- Alternativní školství ve vzdělávání lidí s postižením
- Perspektivy a omezení samostatného života člověka s těžkým tělesným postižením
- Přístup zaměřený na člověka v profesi speciálního pedagoga
- Postoje studentů speciální pedagogiky k lidem s postižením
Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
- Kvalita života osob s mentálním postižením ve vybraném kraji České republiky.
(Kraj na základě výběru studenta.)
- Kvalita života osob s mentálním postižením v zahraničí.
(Země na základě výběru studenta.)
- Kariérové poradenství u osob se zdravotním postižením.
- Didaktické prostředky a obsah sexuální výchovy osob s mentálním postižením.
- Volné téma
- Volné téma
doc. PhDr. PaedDr. Olga Krejčířová, Ph.D.
- Uplatnění rekvalifikačních programů u osob s mentálním postižením
- Tvorba podpůrných textů pro osoby s mentálním postižním v systému celoživotního vzdělávání
- Reflexe neocenitelných benefitů zaměstnávání osob s mentálním postižením
- Sociální podnik jako alternativa zaměstnávání osob se zdravotním postižením
- Postavení facilitátora ve speciálně pedagogické andragogice
- Kompenzační a reedukační aspekty pohybových aktivit seniorů
- Volné téma
Mgr. Jiří Langer, Ph.D.
- Výkladový slovník v českém znakovém jazyce pro oblast vlastivědy
- Výkladový slovník v českém jazyce a českém znakovém jazyce pro oblast gastronomie a přípravy pokrmů
- Sumarizace znaků českého znakového jazyka – zeměpis a geografie
- Variantnost českého znakového jazyka
- Volné téma
- Volné téma
prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.
- Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti matematiky.
- Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti českého jazyka.
- Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti anglického jazyka.
- Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti přírodních věd.
- Volné téma
- Volné téma
Doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.
- Katalog potřeb osob ve IV. stupni závislosti na péči
- Metodika péče o osoby ve IV. stupni závislosti na péči
- Individuální vzdělávací plán pro žáky se Spinální svalovou atrofií
- Speciální vzdělávací potřeby žáků s nejtěžšími postiženími
- Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým zdravotním postižením
- Volné téma dle výběru posluchače
Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.
- Lateralita a směrovost u dětí v předškolním oddělení mateřské školy.
- Logopedická diagnostika a možnosti úpravy specifických poruch výslovnosti u dětí mladšího školního věku.
- Logopedická diagnostika artikulace alveolárních konsonantů a logopedická intervence obtíží v jejich artikulaci.
- Diagnostika a možnosti úpravy obtíží dysortografického charakteru u žáků druhého stupně základní školy.
- Volné téma.
- Volné téma.
Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.
- Potenciál speciálněpedagogických intervencí při podpoře kvality života seniorů s demencí.
- Aspekty kvality života osob seniorského věku závislých na péči.
- Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
- Aspekty kvality života osob pečujících o osoby seniorského věku.
- Volné téma.
- Volné téma.
Mgr. Lucia Pastieriková
- Komparace hodnotové orientace v rodinách s dítětem s PAS (poruchou autistického spektra) a v rodinách s intaktním dítětem
- Uplatnění osob s PAS po ukončení školního vzdělávání
- Rozvíjení imaginace u žáků s PAS
- Pomůcky využitelné při sexuální výchově osob s PAS
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.
- Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ v ČR
- Efektivita minimálních preventivních programů na základní škole
- Supervize v oblasti školství
- Efektivita teatroterapeutické intervence
- Volné téma
- Volné téma
prof. PhDr. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.
Zájemci o téma si připraví vlastní představu o zpracování – projekt práce a seznam související literatury
- Profesní orientace a aspirace u žáků se sluchovým postižením.
- IVP a jeho využití v praxi. (zaměření na předškolní nebo školní věk)
- Čtení s porozuměním u žáků s vadami sluchu.
- Dostupnost SPPG péče u žáků základních a středních škol.
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. Vojtech Regec
- Distanční vzdělávání osob se zdravotním postižením
- Hodnotová orientace osob se zrakovým postižením
- Interaktivní technologie v edukaci osob s mentálnym postižením
- Volné téma
- Volné téma
Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.
- Role asistenčních a vodících psů v životě osob se zrakovým postižením (zamluveno)
- Aktuální stav připravenosti mateřských škol na integrací dítěte se zrakovým postižením (zamluveno)
- Přínos canisterapie pro osoby se zrakovým postižením (zamluveno)
- Aktuálnost témat povinné četby z pohledu žáků se zrakovým postižením
- Volnočasové aktivity osob se zrakovým postižením s přihlédnutím k nabídce nestátních organizací
- volné téma podle návrhu studenta
Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.
- Kvalita života osob s vybraným typem narušené komunikační schopnosti.
- Komparace pregraduálního a postgraduálního studia logopedie v ČR a Francii.
- Komparace pregraduálního a postgraduálního studia logopedie v ČR a Švýcarsku.
- Psychologie v pregraduální a postgraduální formě studia logopedie v ČR.
- Využití psychoterapeutických směrů (případně jejich prvků) v oblasti intervence daných typů narušené komunikační schopnosti.
- Možnosti a meze práce logopeda s klienty z odlišného jazykového a kulturního prostředí.
doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.
- ILP u jedinců se sluchovým postižením v dospělosti
- Role uměleckých textů v komunikační výchově žáků se sluchovým postižením – analýza čítanek
- Didaktický materiál k souboru znaků českého znakového jazyka pro významná česká města a obce
- Úprava vybrané literární předlohy pro čtenáře se sluchovým postižením
Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.
- Spec. ped. diagnostika SPUCH F 81.0. specifické poruchy čtení z hlediska očních pohybů
- Spec. ped. diagnostika očních pohybů u dětí se SPUCH vzhledem k monokulárnímu vidění
- Techniky poetoterapie u dětí se SPUCH
- Využití intermodality expresivních terapií při práci s klientelou vyžadující speciální péči
- volné téma
- volné téma
prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
- Pracovní a sociální kompetence žáků základní školy praktické
- Dramaterapeutická propedeutika (komparativní studie – překlady)
- Kvalita života osob se zdravotním postižením
- Dramaterapie v systému paradivadelních disciplín
- Interdisciplinarita dramaterapie (komp.studie – překlady)
- Evaluace dramaterapeutického procesu
- Volné expresivně-terapeutické téma
doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.
- Analýza vokalizačního projevu u klientů na neverbální úrovni vývoje komunikace.
- Hyperlexie jako specifický jev u jedinců se zdravotním postižením.
- Problematika specifických vývojových poruch lexie, grafie a kalkulie u dospělých osob.
- Analýza logopedických diagnostických materiálů z pohledu jejich využitelnosti u osob z kulturně-jazykově odlišného prostředí.
- Kvalitativní analýza komunikačního chování dětí se získanou neurotickou nemluvností.
- Volné téma
Témata diplomových prací pro akademický rok 2008/2009
PhDr. Petra Bendová, Ph.D.
- Alternativní a augmentativní komunikace v logopedické intervenci o osoby
se získanou narušenou komunikační schopností.
- Kompetence osob se speciálními vzdělávacími potřebami kontextu jejich uplatnitelnosti na trhu práce.
- Systémy AAK v praxi domovů pro osoby se zdravotním postižením.
- Sportovní aktivity osob s poruchou mobility.
- Koncepce, metody a techniky práce s dlouhodobě hospitalizovanými dětmi.
- Alternativní a augmentativní komunikace u dětí předškolního věku s mentálním
postižením.
- Rozvoj kompetencí osob s mentální retardací v kontextu jejich pracovní
a sociální integrace.
Mgr. Dita Finková, Ph.D.
- Volnočasové aktivity osob seniorského věku.
- Možnosti odstraňování informačních bariér ve prospěch osob se zrakovým postižením.
- Reedukace zraku u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku.
- Výuka cizích jazyků na základní škole pro zrakově postižené žáky.
- Komparace možností tyflopedické podpory osob se zrakovým postižením v České republice a v zahraničí.
- Cestování osob se zrakovým postižením.
Mgr. Marie Chrásková
- Postoje studentů pedagogické fakulty k jejich budoucímu povolání.
- Studenti pedagogické fakulty a jejich vztah k integraci osob s handicapem.
- Postoje žáků s handicapem k vybraným pojmům školního a sociálního prostředí.
- Postoje učitelů základních a středních škol k vybraným pojmům školního a sociálního prostředí.
- Univerzita třetího věku a její místo v edukaci seniorů.
- Faktory životní spokojenosti osob seniorského věku.
Mgr. Kateřina Jeřábková, Ph.D.
- Výuka cizích jazyků u žáků se sluchovým postižením
- Podpora studentů se sluchovým postižením při vysokoškolském studiu
- Přínos asistenta pedagoga při vzdělávání integrovaného žáka se speciálními potřebami
- Druhy sociálních služeb podporující domácí péči o jedince závislé na péči jiné osoby
- Paradigmata ve speciální pedagogice
- Komparace zahraničního systému vzdělávání osob s postižením s českým systémem (výběr země je na studentovi)
PaedDr. Vlasta Jonášková, CSc.
- Aktivizační činnosti osob seniorského věku ve zdravotnickém zařízení somatopedického typu
- Ucelená rehabilitace osob s dlouhodobou nemocí ve zdravotnickém zařízení
- Rodinná výchova a výchova ke zdraví v zařízeních somatopedického typu
- Speciální vzdělávací potřeby jedinců s dlouhodobou nemocí ve zdravotnickém zařízení
- Specifika práce s dospělými jedinci v oblasti somatopedické praxe
- Terapeutický koncept stimulace jedince se speciální vzdělávací potřebou v důsledku syndromu DMO
Mgr. Petra Jurkovičová
- Možnosti uplatnění speciálního pedagoga vzhledem ke komplexní péči o osoby se zdravotním postižením
- Humanizace péče o dospělé s mentálním postižením směrem k podpoře samostatného života
- Individuální výchovně vzdělávací plán a jeho důležitost pro podporu žáka s kombinovaným postižením
- Rodičovství lidí s mentálním postižením
- Potřeby speciálního pedagoga versus potřeby člověka s postižením v rámci péče
- Důležitost volnočasových aktivit při podpoře socializace dětí se zdravotním postižením
Mgr. Pavel Klech
- Animoterapie.
- Dítě s Downovým syndromem v základní škole speciální.
- Dítě s autismem v základní škole speciální.
- Hipoterapie a LPPJ.
- Bazální stimulace.
- Specifika tvorby ŠVP v základní škole praktické
Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
- Kvalita života dospělých osob s mentálním postižením v Bruntálském regionu. (obsazeno)
- Kvalita života dospělých osob s mentálním postižením v Šumperském regionu. (obsazeno)
- Kvalita života dospělých osob s mentálním postižením v regionu Orlicko – Třebovsko. (obsazeno)
- Metodika rozvoje senzomotoriky u osob s mentální retardací. (obsazeno)
- Problematické aspekty rodin dětí s mentálním postižením. (obsazeno)
- Postoje intaktní společnosti k dospělým osobám s mentálním postižením. (obsazeno)
doc. PhDr.PaedDr.Olga Krejčířová, Ph.D.
- Preferenční činitelé zájmových aktivit osob se zdravotním postižením
- Atributy celoživotního vzdělávání osob se zdravotním postižením
- Učební opora jako reedukační pomůcka při přípravě na profesní uplatnění žáků OU
- Jazykové bariéry a jejich vliv na kvalitu života
- Tvorba chráněného bydlení v kontextu využití grantové politiky
- Mentoring jako metoda prevence sociálně patologických jevů
Mgr. Jiří Langer, Ph.D.
- Sumarizace znaků českého znakového jazyka – dopravní terminologie
- Výkladový slovník v českém znakovém jazyce pro oblast vlastivědy
- Výkladový slovník v českém jazyce a českém znakovém jazyce pro oblast gastronomie a přípravy pokrmů
- Sumarizace znaků českého znakového jazyka – zeměpis a geografie
- Variantnost českého znakového jazyka
- Volnočasové aktivity jako nástroj socializace osob s hluchoslepotou
Prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.
- Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti matematiky.
- Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti českého jazyka.
- Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti anglického jazyka.
- Analýza znalostí nevidomých absolventů ZŠ v oblasti přírodních věd.
doc. Jan Michalík
- Kvalita života osob pečujících o člena rodiny se zdravotním postižením
- Příklady přímé a nepřímé diskriminace občanů se zdravotním postižením
- Rodina se zdravotně postiženým členem
- Metody, formy a obsah péče o osobu ve IV. stupni závislosti na péči
- Standardizace péče o těžce zdravotně postižené
Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.
- Logopedická diagnostika a možnosti logopedické intervence dyslálie u dětí v předškolním oddělení mateřské školy – Martina Láznová, logopedie
- Logopedická diagnostika a možnosti logopedické intervence u vývojové dysfázie – Pavla Krkošková, U1SP
- Fonační, rezonanční, asociační a rytmická cvičení v logopedické intervenci.
- Logopedická diagnostika a možnosti logopedické intervence obtíží dysortografického charakteru u dětí mladšího školního věku.
- Fonologické procesy a rozvoj počátečního čtení a psaní.
- Výskyt narušení komunikační schopnosti u dětí mladšího školního věku.
Mgr. O. Müller, Ph.D.
- Speciálněpedagogické intervence u seniorů s demencí.
- Speciálněpedagogické intervence u seniorů s demencí.
- Aspekty kvality života osob seniorského věku.
- Aspekty kvality života osob seniorského věku.
- Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
- Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku.
Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.
- Kompetence a osobnost teatroterapeuta v tvůrčím procesu
- Paradivadelní systémy v kontextu morálního vývoje
- Využití fenoménu skupinové dynamiky v rámci zážitkové pedagogiky
- Prevence a intervence abúzu návykových látek v dětském domově se školou
- Propojení principů verbálních a expresivních psychoterapií v rámci speciálně-pedagogické intervence
Doc. PhDr., PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.
- Soubor znaků ČZJ pro jména a příjmení osob.
(videozáznam s ohledem na regionální rozrůzněnost.)
- Informovanost rodičů žáků s vadami sluchu o problematice sluchového postižení. zadáno (Charvátová, Petra, U1SPN 4. roč.)
- Neslyšící – autoři uměleckých děl.
- Dostupnost SPPG péče v předškolním věku dětí s postižením.
- Studijní a profesní aspirace žáků s vadami sluchu.
- Kompetence pro práci s osobami s kombinovaným postižením. (obsazeno)
Mgr. Eva Rádlová, Ph.D.
- Školská integrace dítěte se sluchovým postižením
- Logopedická intervence v programech rané péče
- Logopedické pomůcky v terapii dyslalie
- Role psa v intervenci narušení komunikační schopnosti
- Práce s rodičem z pohledu logopeda
- Svépomocné skupiny a skupinová terapie v podmínkách české logopedie
Mgr. Michal Růžička, Ph.D.
- Zavádění standardů kvality sociálních služeb v zařízeních poskytujících odborné sociální poradenství osobám psychosociálně ohroženým v Olomouckém kraji.
- Motivace absolventů doléčovacích programů k abstinenci.
- Možnosti a formy léčby osob závislých na hazardní hře.
- Mediace v netrestních věcech.
- Význam speciálně pedagogické práce v zařízeních ústavní výchovy pro děti a mládež.
- Možnosti využití expresivních terapií v zařízeních pro osoby psychosociálně ohrožené.
Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.
- Rodičovství a rodinný život osob se zrakovým postižením
- Podmínky rozvoje a rozvoj kompenzačních činitelů u dětí se zrakovým postižením
- Dobrovolnictví jako sociální služba poskytovaná osobám se zrakovým postižením v dospělém a seniorském věku
- Úprava obrázkových knih pro děti a žáky se zrakovým postižením
- Využívání informačních technologií osobami se zrakovým postižením
- Jazyková vybavenost žáků se zrakovým postižením
Mgr. et Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D.
- Orofaciální regulační terapie a její aplikace u jedinců s Downovým syndromem (Forétová – Logopedie).
- Možnosti využití myofunkční terapie v rámci logopedické intervence u vybraného typu narušené komunikační schopnosti.
- Psychosociální aspekty rozštěpových vad orofaciální oblasti (Lukešová – Logopedie).
- Komparace pomůcek, přístrojové techniky a multimédií u vybraného typu NKS v ČR a zahraniční (Ošťádalová – U1SPN).
- Logopedická intervence poruch polykání u vybraného progredujícího neurologického onemocnění.
- Diagnostika a náprava SVPU v systému PPP a SPC logopedických (Trávníčková – U1SPN).
- Problematika specifických poruch řeči u jedinců se SVPU a možnosti jejich nápravy.
Doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.
- Úprava vybrané literární předlohy pro čtenáře se sluchovým postižením
- Znaková čeština v komunikaci jedinců se sluchovým postižením
- Specifika komunikace při sociální práci s osobami s nižší jazykovou kompetencí
- Rozvoj textové gramotnosti u dospělých osob se sluchovým postižením
- Český jazyk v komunikaci SP – slovotvorba (předpony)
- Specifika artikulace u jedinců se sluchovým postižením.
Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.
- Aplikace muzikoterapeutických technik u dětí v azylovém době pro matky s dětmi
- Čtení psacího písma jako možná diagnostická metoda u dětí se SPUCH
- Intermodalita expresivních terapií využívaných ve speciální pedagogice
- Diagnostika elementárních matematických schopností u předškolních dětí
- Možnosti využití poetoterapie v domovech pro osoby se zdravotním postižením
- Diagnostika hudebního nadání u předškolních dětí
Doc.dr.Milan Valenta,Ph.D.
- Pracovní a sociální kompetence žáků základní školy praktické
- Dramaterapeutická propedeutika (komparativní studie – překlady)
- Kvalita života osob se zdravotním postižením
- Dramaterapie v systému paradivadelních disciplín
- Interdisciplinarita dramaterapie (komp.studie – překlady)
- Evaluace dramaterapeutického procesu
doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.
- Syndromové vady spojené s orofaciálními rozštěpy. (Monika Kunhartová - Logopedie).*
- Komparace české a španělské terminologie v oblasti narušení komunikační schopnosti. (Rypáčková, P. - Logopedie)*
- Canisterapie u dětí s mutismem a opožděným vývojem řeči. (Sýkorová - Logopedie)*
- Dyskalkulie jako specifický problém. (Havlová -Logopedie).*
- Aplikace adaptovaných prvků metody dobrého startu u žáků staršího školního věku. (Vašková, A. - SPP andragogika).*
- Specifika logopedické intervence u osob z bilingvního či multilingvního prostředí.
(témata vyznačená * byla již předběžně konzultována s konkrétními studenty; směrodatné však bude odevzdání příslušného odsouhlaseného zadání práce)